Arbetsintegrerat lärande, AIL

Högskolan Väst har, sedan 2002, regeringens uppdrag att utveckla pedagogiska modeller för Arbetsintegrerat lärande, AIL. Idag är vi inte bara landets ledande högskola när det gäller AIL i utbildningarna – vi forskar dessutom inom området och har rätt att examinera doktorer inom AIL.

Läs mer om AIL på respektive programsida här på hv.se.

Arbetsintegrerat lärande ingår på ett eller annat sätt i våra utbildningsprogram och finns i flera olika former. Här är några exempel:

Co-op, Cooperative Education

Cooperative Education (Co-op) är vår kanske mest uppmärksammade form av AIL-utbildning. Den innebär att du varvar dina studier med avlönade arbetsperioder på ett företag eller i en organisation.Väljer du att studera med Co-op innebär det att din studietid utökas med upp till ett år genom de avlönade arbetsperioderna. Co-opperioderna ger inte högskolepoäng – i gengäld får du förutom din examen ovärderlig arbetslivserfarenhet.
Läs mer om Co-op.

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU ) innebär att du som student genomför delar av utbildningen i arbetslivet. I återkommande praktikperioder på arbetsplatser inom ditt utbildningsområde får du fördjupad förståelse för det kommande yrkets olika sidor och därmed värdefulla erfarenheter. Verksamhetsförlagd utbildning ger högskolepoäng.

Kontaktpersoner inom VFU hittar du här.

Projektarbeten och examensarbete

Projekt- och examensarbeten görs ofta i nära samarbete med arbetslivet. Det ger verklighetsförankring för dig som student och nytta för det omgivande samhället. På detta sätt får du en bild av vilka frågeställningar och utmaningar som du kan möta i ditt framtida yrke. I examensarbetet möts de akademiska kraven och yrkeslivets behov av innovation, kvalitetsutveckling eller utredningsarbete.

Fältstudier

Fältstudier innebär att du studerar ett ämne eller en händelse genom studiebesök i arbetslivet, kortare praktik inom yrkesområdet eller att du studerar en företeelse i sin naturliga miljö.

Mentorskap

Mentorskap innebär att studenter tilldelas mentorer, i ett delmoment eller genom hela utbildningen. Mentorerna ger en fördjupad bild av det framtida yrkesområdet och är en värdefull länk mellan studenten och yrkeslivet. Läs om mentorskapet på Personalvetarprogrammet.

Referensorganisation

Magister-programmet Arbetsintegrerat lärande för verksamhetsutveckling bygger på en utbildningsfilosofi som grundas på erfarenhetsbaserat lärande. Vi arbetar aktivt med ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan studenter och lärare, samt mellan akademi och arbetsliv. En väsentlig del av utbytet består i att alla studerande ska ha en referensorganisation som de bl.a. kan hämta material och egna arbetslivsnära erfarenheter ifrån.

Läs om programmet Arbetsintegrerat lärande för verksamhetsutveckling.

För frågor kring FoU-projekt samt referensorganisationen, kontakta Kristina Johansson.

Sidansvarig: Anna Tanderud
Senast uppdaterad: 2014-12-16
Skriv ut

Kontakt

Har du frågor kring arbetsintegrerat lärande?
Kontakta Mats Eriksson, verksamhetsledare för Forum för arbetsintegrerat lärande och pedagogisk utveckling vid Högskolan Väst.

Mer information

Läs mer om bakgrunden och tankarna bakom arbetsintegrerat lärande.

Entré AIL

AIL-plattformar