Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Sara Willermark

Universitetslektor

Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande

Staff member at Division of media production.

Conducts research in research centers, learning in and for the new working life, research areas, workintegrated learning, social sciences, educational sciences, pedagogy.


FORSKNINGSINTRESSE

Jag intresserar mig för samhällets digitalisering i allmänhet och skolans digitalisering i synnerhet. I min forskning undersöker jag hur digitalisering förändrar vilkoren för lärare och lärande och vad som krävs för ett digitalt ledarskap. 

FORSKNINGSPROJEKT 

Deltagande i forskningsprojekt:

- Leading Digitalization in School (LEADS) (2020-2022)

- DigitaL - Lärande i en digitaliserad region (2014-2019)

- Gränsöverskridande Nordisk Undervisning (GNU) (2011-2014) 

- Skolverkets matematiksatsning (2011–2013) 

AVHANDLING

Min avhandling "Digital Didaktisk Design. Att utveckla undervinsingspraktiken i och för en digitaliserad skola" finns

här  Avhandlingen blev utsedd till Skolportens favorit (läs gärna mer här) och recenseras i Pedagogiska Magasinet (läs här). 

 

UNDERVISNING 

Jag undervisar främst på Digitala medier programmet men även på fristående kurser. Kurser jag undervisar eller har undervisat anges nedan: 

 -      Designteori 

-       Digitala distributionsformer i digitala medier 

-       Entreprenörskap och hållbar utveckling i digitala medier

-       Examensarbete i medieinformatik 

-       Forskningsmetodik för medieinformatik

 -      Integritet och demokrati i digitala medier

-       Kommunikation och ledarskap

-       Lärande och delaktighet i digitala medier

-       Medieinformatik

-       Medie- och kommunikationsvetenskap

-       Samhällskunskap för ämneslärare: Media och Samhällsundervisning

-       Undervisning med stöd av digitala verktyg (Högskolepedagogisk kurs)

-       Upplevelsebaserat lärande

 

PUBLIKATIONER (i urval)

Willermark, S., & Sigríður Íslind, A.  Appelgren, T., Eklund Taavo, M.  (2020, January). The polite pop-up: An experimental study of pop-up design characteristics and user experience. In Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences.

Högberg, K., & Willermark, S. (2020, January). Among Followers and Rebels: Professional Identity and Digitalization of Work. In Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences.

Högberg, K., Olsson, A. K., & Willermark, S. (2019). In an urban food desert: A study of mobile farmers markets and social entrepreneurship in Washington, DC. In Uddevalla symposium,.  

Bernhardsson, L., Willermark, S., & Högberg, K. (2019). Designing for an Active Learning Classroom: How Technology Makes a Difference in Higher Education. In ICER2019.

Högberg, K., & Willermark, S. (2019, January). Making Sense of Organizational Social Media–An International Longitudinal Case Study of Hotel Employees. In Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences.

Bernhardsson, L., & Willermark, S. (2018). " Just in Time": Tidig feedback för ökat lärande. In VILÄR, 6-7 december 2018, Mölndal, Sverige(pp. 7-7). Högskolan Väst.

Willermark, S. (2018). Digital Didaktisk Design: Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola (Doctoral dissertation, Högskolan Väst).

Pareto, L & Willermark, S (2018). TPACK In Situ: A Design-Based Approach Supporting Professional Development in Practice. Journal of Educational Computing Research. https://doi.org/10.1177/0735633118783180

Willermark, S. (2018). Technological pedagogical and content knowledge: A review of empirical studies published from 2011 to 2016. Journal of Educational Computing Research56(3), 315-343. 

Winman, T., Spante, M., Willermark, S., Svensson, L., & Lundh Snis, U. (2018). Digitaliseringen i skolan: möjligheter och utmaningar. Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2018/digitaliseringen-i-skolan---mojligheter-och-utmaningar

Pareto, L & Willermark, S. \"Prata och göra matematik tillsammans med digital teknik\" i Kollaborativ undervisning i Ditital skolmiljö. (Red) Sofkova Hashemi, S., & Spante, M. (2016). 

Högberg, K & Willermark, S (2016). Destination Unknown: Employees Perceptions´of Digital Competence in Public and Private Organisations. Workshop paper presented at European Conference on Information Systems (ECIS). Istanbul. 

 Willermark, S., Pareto, L., & Hashemi, S. S. Didactical Designs in use  - Exploring  Technological, Pedagogical and Content Knowledge (2015). In Conference on Designs for Learning (p. 253).

Willermark, S. Obstacles Supporting Expansive Learning (2015) in International Conference on Computer Supported Collaborative Learning Conference Proceedings  (Vol 1  2015 751-752) 

Willermark, S., & Pareto, L. (2015, March). Progression in Practice: Development of TPACK in didactical designs. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (Vol. 2015, No. 1, pp. 79-86).

 Pareto, L., & Willermark, S. (2014). Can Teachers’ Fragmented Work Situation Jeopardize Professional Development of Future Teaching Practices?. In Open Learning and Teaching in Educational Communities (pp. 464-469). Springer International Publishing. 

Pareto, L, Spante, M & Willermark, S (2014) Challenges of Implementing Interactivity in the Classroom. In IRIS  Proceedings: Proceedings of the 37th Information Systems Research Seminar in Scandinavia (IRIS 37)

 Willermark, S., & Pareto, L. (2013). Challenges of Achieving ICT Competent Teachers through Continuing Professional Development: Teachers’ Perspectives. In IRIS (No. 36). Akademika forlag. 

ÖVRIGT

Jag har skrivit texter för skolverkets moduler samt medverkat i en av skolverkets forskningsöversikter  Vidare medverkar jag i boken "Kollaborativ undervisning i digital undervisning" som främst vänder sig till skolledare, lärare och lärarstuderande.  Jag ingår i referensgrupper för bland annat skolinspektionen och Kantar Sifos affärsområde 'Sensemiotics'. 

RESEARCH GATE

Följ mig på Research Gate

INTERVJU

Läs gärna en intervju  där jag berättar om min avhandling eller projektet LEADS