Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Sara Willermark

Universitetslektor

Staff member at Division of media production.

Conducts research in research centers, learning in and for the new working life, research areas, workintegrated learning, social sciences, educational sciences, pedagogy.


FORSKNINGSINTRESSE

Jag intresserar mig för samhällets digitalisering. I mitt avhandlingsarbete har jag studerat skolans digitalisering, vilket förändrat vilkoren för lärare och lärande.  Jag studerar lärares arbete med att utveckla sin undervisningspraktik med digital teknik i samspel med elever och ämnesinnehåll.

 

FORSKNINGSPROJEKT 

Jag har deltagit i forskningsprojekten:

- Skolverkets matematiksatsning (2011–2013) 

- Gränsöverskridande Nordisk Undervisning (GNU) (2011-2014) http://projektgnu.eu/index.asp

 

AVHANDLING

Min avhandling "Digital Didaktisk Design. Att utveckla undervinsingspraktiken i och för en digitaliserad skola" finns här  Avhandlingen blev utsedd till Skolportens favorit (läs gärna mer 

här) och recenseras i Pedagogiska Magasinet (läs här). 

 

UNDERVISNING 

Jag undervisar på flertalet kurser, främst på Digitala medier programmet men även på fristående kurser

 -      Designteori 

-       Digitala distributionsformer i digitala medier 

-       Entreprenörskap och hållbar utveckling i digitala medier

-       Examensarbete i medieinformatik 

-       Forskningsmetodik för medieinformatik

 -      Integritet och demokrati i digitala medier

-       Kommunikation och ledarskap

-       Lärande och delaktighet i digitala medier

-       Medieinformatik

-       Medie- och kommunikationsvetenskap

-       Samhällskunskap för ämneslärare: Media och Samhällsundervisning

-       Undervisning med stöd av digitala verktyg (Högskolepedagogisk kurs)

-       Upplevelsebaserat lärande

 

PUBLIKATIONER (i urval)

Högberg, K., & Willermark, S. (2019, January). Making Sense of Organizational Social Media–An International Longitudinal Case Study of Hotel Employees. In Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences.

 

Bernhardsson, L., & Willermark, S. (2018). " Just in Time": Tidig feedback för ökat lärande. In VILÄR, 6-7 december 2018, Mölndal, Sverige(pp. 7-7). Högskolan Väst.

 

Willermark, S. (2018). Digital Didaktisk Design: Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola (Doctoral dissertation, Högskolan Väst).

 

Pareto, L & Willermark, S (2018). TPACK In Situ: A Design-Based Approach Supporting Professional Development in Practice. Journal of Educational Computing Research. https://doi.org/10.1177/0735633118783180

 

Willermark, S. (2018). Technological pedagogical and content knowledge: A review of empirical studies published from 2011 to 2016. Journal of Educational Computing Research56(3), 315-343.

 

Pareto, L & Willermark, S. \"Prata och göra matematik tillsammans med digital teknik\" i Kollaborativ undervisning i Ditital skolmiljö. (Red) Sofkova Hashemi, S., & Spante, M. (2016).

 

Högberg, K & Willermark, S (2016). Destination Unknown: Employees Perceptions´of Digital Competence in Public and Private Organisations. Workshop paper presented at European Conference on Information Systems (ECIS). Istanbul. 

 

Willermark, S., Pareto, L., & Hashemi, S. S. Didactical Designs in use  - Exploring  Technological, Pedagogical and Content Knowledge (2015). In Conference on Designs for Learning (p. 253).

 

Willermark, S. Obstacles Supporting Expansive Learning (2015) in International Conference on Computer Supported Collaborative Learning Conference Proceedings  (Vol 1  2015 751-752) 

 

Willermark, S., & Pareto, L. (2015, March). Progression in Practice: Development of TPACK in didactical designs. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (Vol. 2015, No. 1, pp. 79-86).

 

 Pareto, L., & Willermark, S. (2014). Can Teachers’ Fragmented Work Situation Jeopardize Professional Development of Future Teaching Practices?. In Open Learning and Teaching in Educational Communities (pp. 464-469). Springer International Publishing. 

 

Pareto, L, Spante, M & Willermark, S (2014) Challenges of Implementing Interactivity in the Classroom. In IRIS  Proceedings: Proceedings of the 37th Information Systems Research Seminar in Scandinavia (IRIS 37)

 

 Willermark, S., & Pareto, L. (2013). Challenges of Achieving ICT Competent Teachers through Continuing Professional Development: Teachers’ Perspectives. In IRIS (No. 36). Akademika forlag.

 

ÖVRIGT

Jag har skrivit texter för skolverkets moduler samt medverkat i en av skolverkets forskningsöversikter  Vidare medverkar jag i boken "Kollaborativ undervisning i digital undervisning" som främst vänder sig till skolledare, lärare och lärarstuderande.  Jag ingår i referensgrupper för bland annat skolinspektionen och Kantar Sifos affärsområde Sensemiotics. 

 

RESEARCH GATE

Följ mig på Research Gate

 

INTERVJU

Läs gärna en intervju  där jag berättar om min avhandling