Sara Willermark
Senior Lecturer
Docent i Informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande
Organization
Staff member at Division of media production. Conducts research in social sciences, workintegrated learning.FORSKNINGSINTRESSE
Jag intresserar mig för samhällets digitalisering och hur det förändrar vilkoren för lärande och ledarskap både inom skola och andra organisationer.
SAMVERKAN
I rollen som forskare samverkar jag med privata och offentliga aktörer i en lokal, nationell och internationell kontext. Jag samarbetar exempelvis med grund- och gymnasieskolor i Västra Götaland Vidare har jag arbetat på uppdrag från exempelvis OECD, Skolinspektionen, Skolverket, Statens kulturråd samt Sveriges Kommuner och Regioner. Jag har bland annat skrivit texter för skolverkets moduler samt medverkat i en av skolverkets forskningsöversikter . Samverkan sker också med näringslivet så som Kantar Sifo, TÄNK OM, Foxway Education och Reachrs.
FORSKNINGSPROJEKT
- Leading Digitalization in School (LEADS) (2020-2022)
- DigitaL - Lärande i en digitaliserad region (2014-2019)
- Gränsöverskridande Nordisk Undervisning (GNU) (2011-2014)
- Skolverkets matematiksatsning (2011–2013)
AVHANDLING
Min avhandling "Digital Didaktisk Design. Att utveckla undervinsingspraktiken i och för en digitaliserad skola" finns här Avhandlingen blev utsedd till Skolportens favorit (läs gärna mer här) och recenseras i Pedagogiska Magasinet.
UNDERVISNING & HANDLEDNING
Jag undervisar främst på Digitala Medier programmet och kurser inom exempelvis designteori, forskningsmetodik och examensarbete. Vidare undervisar jag på lärarprogrammet samt högskolepedagogik. Jag ingår i styrelsen för den nationella forskarskolan GRADEresearch och handleder tre doktorander, Hanna Björner Brauer, Sandra Carlsson och Anneli Tunberg
PUBLIKATIONER
Du hittar mina senaste publikationer här .
MEDIA & POPULÄRVETENSKAPLIGA TEXTER
Intervju där jag berättar om min avhandling
LEADS - Artikel om mitt projekt Leda Digitaliseing i Skolan
Skolfrågorna som (inte) diskuterades i valrörelsen 2022
Delade meningar när utvärderar distansundervisningen under COVID-19.