Om vår definition och miljö
Vår forsknings- och utbildningsmijö bedrivs som en komplett akademisk miljö arbetsintegrerat lärande (KAM AIL) och består av forskare, doktorander och studenter som ingår i forskning och utbildning med koppling till AIL. Miljön är tvärvetenskaplig där forskare med mångvetenskaplig bakgrund samsas, i första hand från samhällsvetenskaperna och humaniora.
Miljöns verksamhet utgår från defintionen av AIL som ett tvärvetenskapligt forskarutbildningsämne med anknytning till i första hand samhällsvetenskaperna och humaniora. Ämnet definieras av att problemställningar inriktas på relationen mellan arbetsliv och lärande. Arbetsliv definieras brett och innefattar även andra former än traditionellt lönearbete. Begreppet lärande förstås i vid bemärkelse och omfattar förändrings- och socialisationsprocesser kopplade till kunskap och kompetens.
Kunskapsutbytet och samverkan med andra samhällsaktörer och lärosäten i Sverige och internationellt är centralt. Dessa skapar förutsättningar för forskningssamverkan och inbjuder till transdisciplinära arbetssätt för att utveckla fördjupad kunskap om AIL, regionalt och globalt.
Miljöns svenska benämning är KAM AIL, medan den engelska benämningen på miljön är CIWIL (Current Issues in Work-Integrated Learning).