6 maj - Lunchseminarum med Linnea Bodén, kl. 12.15-13.00:
På, om, med, för, av: Om barn i forskning
Hur är det att som fyra-, fem- eller sexåring vara med i ett forskningsprojekt? Vilka frågor uppstår? Och hur kan vi som forskare undersöka dessa frågor?
Det finns en växande efterfrågan på evidens i förskolans och skolans pedagogiska arbete och allt fler utbildningsvetenskapliga studier utförs som randomiserade interventionsstudier (RCT-studier). Även om RCT-studier, där grupper lottas till intervention eller kontrollgrupp, varit ovanliga i Sverige har en mängd internationella studier genomförts. Trots den motvilja som ofta uttrycks i relation till dessa forskningspraktiker, har få studier lyft fram barns upplevelser av att delta i RCT-studier. Med avstamp i detta är det just barnen som varit i fokus i forskningsprojektet Att vara barn i forskning. I projektet undersöktes barns upplevelser av de olika forskningspraktiker de mött som deltagare i Hjärnvägar i förskolan – den första RCT-studien som genomförts i svensk förskola.
Under lunchseminariet kommer Linnea Bodén presentera analyser och reflektioner om etik, barns aktörskap och barns erfarenheter av att delta i ett forskningsprojekt. Presentationen kommer exempelvis lyfta hur det inte nödvändigtvis är mer etiskt att göra forskning ”tillsammans med” – barn likt de explorativa konst-och lekinspirerade aktiviteter Bodén själv genomfört –, än det är att göra forskning som så att säga utföras ”på” barn – likt de testbaserade EEG-skanningar barnen också deltog i. Genom att diskutera analyser från intervjuer med barn och pedagoger, videoobservationer och nämnda explorativa aktiviteter kommer seminariet inbjuda till ett fortsatt utforskande om vad det kan innebära att vara barn i forskning.
Länk till zoom-mötet
Läsförslag:
Bodén, L. (2021). On, to, with, for, by: Ethics and children in research. Children’s Geographies. Online before print. 10.1080/14733285.2021.1891405
Bodén, Linnea (2019). Wearing and daring the hat – Exploring the materialities of children’s experiences in research. Journal of Early Childhood Education Research, 8(2): 273-295.
Bio:
Linnea Bodén, lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen Stockholms universitet,
har i sin forskning särskilt fokuserat på hur teoretiska och filosofiska perspektiv kan sammanvävas med empiriska arbete. Med utgångspunkt i barn- och ungdomsvetenskaplig forskning har etiska frågor och perspektiv fått en framträdande roll i hennes forskning.
______________________________________________________