Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Drömmen om att jobba på Saab Automobile förvandlades till något helt annat när Jeroen De Backer var klar med sitt ex-jobb på företaget 2009. Han började istället forska om svetstekniken friction stir welding och jobbar idag i England på företaget som uppfann tekniken. Sedan några år tillbaka handleder han också doktorander på Högskolan Väst.
Det blev inte riktigt som Jeroen De Backer hade tänkt sig när han som utbytesstudent via Erasmus flyttade från universitetet i Gent till Trollhättan för att göra sitt ex-jobb på Saab Automobile under fyra månader.
– Mitt drömscenario var att ex-jobbet skulle kunna leda till anställning på Saab Automobile. Jag har alltid gillat Saabs bilar. Mina föräldrar i Belgien hade flera modeller och själv körde jag en Saab 9-3 Turbo X, berättar Jeroen som fortfarande pratar flytande svenska.
– Företagets ekonomiska problem märktes av redan när jag jobbade med ex-jobbet med handledning av Högskolan Väst. Så när jag fick frågan om jag ville söka en doktorandtjänst och forska om svetstekniken friction stir welding, tackade jag ja. Egentligen var jag inriktad på automation och robotteknik men det här forskningsområdet väckte mitt intresse.
Erbjöds jobb i England
Istället för fyra månader i Trollhättan blev det fem år. 2014 var hans avhandling klar och strax därefter fick han kontakt med det brittiska forskningsinstitutet The Welding Institute (TWI) som uppfann svetstekniken han forskat om.
– Jag fick erbjudande om att jobba som projektledare på TWI i England och det gick att kombinera med mina uppdrag för Högskolan Väst. För mig är det en bra lösning. Jag vill gärna ha en fot kvar inom akademin.
Forskningsuppdrag för flygindustrin
Jeroens arbete på TWI handlar i stor utsträckning om att leda forskningsprojekt. Företaget är världsledande inom forskning och utveckling av olika tekniker för materialsammanfogning. TWI har uppdrag från företag i bland annat flygindustrin där stort fokus nu ligger på att hitta tekniska lösningar som gör det möjligt att tillverka flygplan som har mindre miljöpåverkan.
– Här kan friction stir welding vara en del av lösningen. Idag nitas plåtmaterialet i flygplan, men den metoden fungerar inte om man ska tillverka flygplan i nya, tunnare aluminiumlegeringar för att få dem mer energieffektiva. Friction stir welding kan vara ett bättre alternativ för att sammanfoga metaller eftersom den inte förändrar materialets egenskaper.
Leder flera forskningsprojekt
Jeroen förklarar att flera flygplanstillverkare har högt satta produktionsmål under kommande år. Det finns ett stort behov av forskning inom teknikområden som är relaterade till flygindustrin. Han driver även det flygrelaterade forskningsprojektet OASIS där TWI är projektledare och flera andra europeiska forskningsmiljöer deltar, bland andra Primus på Högskolan Väst och Saab Aerospace AB.
– Flygindustrin kan spara mycket tid och resurser genom att använda ny teknik och nya tillverkningsprocesser. Utvecklingen går tyvärr inte så snabbt men jag hoppas kunna flyga med flygplan som har ”mina” svetsfogar i framtiden, säger Jeroen och ler.
Deltidsjobb på Högskolan Väst
Något som Jeroen uppskattar med sitt arbete är att det stor bredd och greppar över teknikområdena robotik, automation och svetsning.
– Mitt jobb innehåller dessutom en hel del praktiskt arbete. Jag ägnar lika mycket tid åt att utföra svetsexperiment som jag lägger på att planera, samordna och skriva projektansökningar.
– Jag är också nöjd över att kunna delta i forskarutbildningen på Produktionstekniskt centrum på Högskolan Väst. Jag tycker det är viktigt att ställa upp som handledare och överföra kunskap från industrin. Doktoranderna inom vårt ämne behöver få med sig både akademiska kunskaper och erfarenheter från industrin.
Jeroen jobbar idag 20 procent för Högskolan Väst och är i Trollhättan varannan månad. Saaben har han sålt och i väntan på en eldriven bil från NEVS kör han en BMW I3.