Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
FAB Light. Leafstir. High Light. Det är tre nya forskningsprojekt som finansieras genom Vinnovas strategiska innovationsprogram LIGHTer. Alla projekten ska på olika sätt utveckla kunskap och innovationer som leder till ökad hållbarhet och stärkt konkurrenskraft inom svensk lättviktsteknik.
Att tillverka titankomponenter med pulverbäddsbaserad AM och laser som energikälla är problematiskt idag eftersom detaljer kan spricka och deformeras om stora restspänningar bildas i materialet. I projektet FAB Light utvecklar forskare en valideringsmodell som kan prediktera restspänningar i 3D-format beroende på vilka parametrar som används vid tillverkningen.
Modellen utvecklas av RISE, Högskolan Väst bidrar med expertis inom titanmetallurgi och tillsammans med GKN Aerospace ska man tillverka titanprover i en ny avancerad laser-pulverbädd-maskin på Produktionstekniskt centrum i Trollhättan. Titanproverna ska sedan undersökas vid synkrotronanläggningen i tyska PETRA III där man kan mäta restspänningarnas storlek och omfång i proverna. Med den datan som grund kan RISE modell valideras.
– Målet är att modellen ska användas för att simulera framtida tillverkning av komponenter i pulverbädds-AM med laser, till exempel stora komplexa gasturbinkomponenter. Med rätt processparametrar får man minimalt med restspänningar och undviker tidsödande och kostsamma försök, säger Robert Pederson, professor i materialteknik och ansvarig för FAB Light vid Högskolan Väst.
Projektet genomförs i samverkan med GKN Aerospace (projektledare), RISE, Härdservice i Halmstad, Brogren Industries, EDR & Medeso AB och Scatterin AB. Läs mer!
Värmeväxlare i tunga elfordon som lastbilar monteras traditionellt med ett stort antal fästelement eller skruvförband. I forskningsprojektet LEAFSTIR monteras värmeväxlarna istället med starka och läckagesäkra fogar med hjälp av friktionssvetsning. Det gör värmeväxlaren betydligt lättare, mer robust och läckagesäker. Dessutom kan monteringen göras både snabbare och mer kostnadseffektivt.
P Foto: Volvo Technology
Tillverkningsindustrin söker nya lösningar och metoder för att kunna tillverka optimerade komponenter som väger mindre och kräver mindre material. I projektet High Light ska forskare kombinera smarta designkoncept med svetsbaserad additiv tillverkning där tråd i höghållfast stål är tillsatsmaterial (WAAM).
Designkonceptet utgår från topologioptimering och styrning av materialegenskaper. Det innebär att mer material byggs på de delar av komponenten som får störst belastning i form av exempelvis nötning. Med det här konceptet kan man minska materialanvändningen vid tillverkningen, samtidigt som produktens egenskaper antingen bibehålls eller förbättras.
För att producera den typen av komponenter krävs tillverkningsmetoder med hög flexibilitet och som klarar komplexa geometrier. Här lämpar sig svetsbaserad additiv tillverkning mycket väl eftersom det är en kombination av traditionell svetsning och additiv tillverkning. Den additiva processen bygger på att en metalltråd succesivt matas fram av en svets som sedan smälter metalltråden på en basplåt. Detta görs längs en bestämd kontinuerlig bana som en robot följer. Resultatet blir ett objekt som byggts lager på lager av nedsmält tråd