SESMA - Sharing economy and smart mobility acceptance
Ett projekt som syftat till att utveckla kunskap och tjänster relaterade till automatiserade och eldrivna fordon, delningsekonomi, samt hållbar stadsutveckling.
Den tekniska utvecklingen av autonoma fordon går snabbt. Trots det vet vi väldigt lite om människors inställning till självkörande bilar och till att dela bil med andra. Ytterligare behöver vi ta reda på hur mindre städer, i vårt fall Trollhättan, skall kunna anpassas efter framtidens smarta mobilitet för att öka förutsättningarna för en hållbar miljö och förbättrade livsvillkor för invånarna.
Fokus i forskningsarbetet har legat på delningsekonomi och smart mobilitet, med Agenda 2030 och Sveriges transportpolitiska mål som riktlinjer.
Ett av Sveriges transportpolitiska mål är att tillhandahålla hållbar transportförsörjning i hela landet, vilket inkluderar kommuner utanför storstadsregionerna. Forskningen inom området för bildelning och autonoma fordon visar att det finns både möjligheter och utmaningar i att lansera tjänster och teknik för bildelning i storstäder. Dock finns det ytterst lite forskning kring möjligheterna och utmaningarna i en mindre stad. Därför har ett fundament i SESMA varit att kartlägga invånares transportbeteende i en kommun där befolkningstätheten är betydligt lägre än i svenska storstäder; Trollhättan.
I SESMA har vi att undersökt och kartlagt invånares mobilitetsvanor samt tagit reda på hur de uppfattar och upplever automatiserade, eldrivna och delade fordon. Det har inom projektet varit viktigt att lyfta olika perspektiv på mobilitet och vi har därför lagt stort fokus på att hitta ett urval som varierar i ålder, kön, familjesituation, etnicitet, funktionsvariation, samt grundinställning till teknik och förändring.
Ett utbrett användande av bildelningsekonomi skapar förutsättningar för en förbättrad miljö och ökad tillgänglighet i samhället, men för att möjliggöra detta krävs det att det finns en acceptans för bildelning hos invånarna. Ett sätt att öka denna acceptans är genom att låta användarna vara delaktiga i processen med att utveckla bildelningstjänster. Därför har fokus inte bara legat på att kartlägga invånares transportbeteende, utan de har även agerat medskapare av digitala applikationer och affärsmodeller relaterade till bildelningsekonomi.
SESMA har syftat till att ha en positiv inverkan på omvärlden och samhället. Därför har en viktig del av projektet varit samverkan mellan kommun, invånare, lokala biltillverkare och forskare. Samverkan bidrar till en fördjupad förståelse för de olika aktörernas roll och för de många aspekterna implementeringen av ett nytt transportsystem innebär.
Målet har varit att tillsammans inom projektet skapa:
Riktlinjer för kommunen i deras planering av en hållbar stad;
en affärsplan för biltillverkare med visionen att skapa mer hållbara transporter; och
digitala tjänster för autonoma, delade bilar.
Projektet drivs av Högskolan Väst tillsammans med Trollhättans Stad, NEVS och RiSe och i samarbete med bostadsbolaget Eidar.
Arbetet inom SESMA har utgått ifrån 8 olika arbetspaket. Projektets, ovan nämnda, övergripande mål och leverabler har skapats i arbetspaket 6-8 (den översta cirkeln). För att möjliggöra att projektmålen uppnås har även arbetspaket 2-4 haft enskilda mål och leverabler (den understa cirkeln). Dessa kan ses som delmål som har syftat till att förbereda och samla information inför arbetet med arbetspaket 6-8. Arbetspaket 1 och 5 har kategoriserats som projektstöd (den högra cirkeln). Dessa arbetspaket har haft leverabler som syftat att stötta arbetet inom projektet och skapa förutsättningar för dess framgång.