Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Ett svensk-kanadensiskt samarbete har inletts för att studera arbetsintegrerat lärande, AIL, i olika länder.
Bland de frågor som ska besvaras är:
Vad är skiljer AIL-utbildningar från andra utbildningar?
Vilka möjliga fördelar kan AIL medföra?
Hur kan man utveckla AIL?
Forskarna ska också göra internationella jämförelser av co-opstudenter. En co-oputbildning innebär att man varvar studier med arbete inom det yrke man utbildar sig för. I Kanada är det mycket vanligare än i Sverige med co-oputbildningar. Den kanadensiska motsvarigheten till Statistiska centralbyrån gör omfattande generationsstudier på uppväxande kanadensare. Detta gör att kanadensiska forskare kan genomföra mycket stora studier av hur co-opstudenter skiljer sig från andra studenter. Ett exempel på vad den här typen av undersökningar har visat är att co-opstudenter i högre grad än andra har höga betyg och gott självförtroende. De kanadensiska forskarna vill nu göra en ny undersökning om vad som karaktäriserar co-opstudenter och de vill samtidigt göra internationella jämförelser. Förutom svenska co-opstudenter hoppas man få med amerikanska, kinesiska och australiensiska.
Maureen Drysdale, University of Waterloo, Kanada
T. Gary Waller, University of Waterloo, Kanada
Annika Orvarson, Chalmers tekniska högskola
2009 - 2014