Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Bland de frågor som ska besvaras är:
Vad är skiljer AIL-utbildningar från andra utbildningar?
Vilka möjliga fördelar kan AIL medföra?
Hur kan man utveckla AIL?
Forskarna ska också göra internationella jämförelser av co-opstudenter. En co-oputbildning innebär att man varvar studier med arbete inom det yrke man utbildar sig för. I Kanada är det mycket vanligare än i Sverige med co-oputbildningar. Den kanadensiska motsvarigheten till Statistiska centralbyrån gör omfattande generationsstudier på uppväxande kanadensare. Detta gör att kanadensiska forskare kan genomföra mycket stora studier av hur co-opstudenter skiljer sig från andra studenter. Ett exempel på vad den här typen av undersökningar har visat är att co-opstudenter i högre grad än andra har höga betyg och gott självförtroende. De kanadensiska forskarna vill nu göra en ny undersökning om vad som karaktäriserar co-opstudenter och de vill samtidigt göra internationella jämförelser. Förutom svenska co-opstudenter hoppas man få med amerikanska, kinesiska och australiensiska.

Forskningsområde

  • Arbetsintegrerat lärande

Forskningsmiljö / Institution

  • Arbetsintegrerat lärande
  • Institutionen för ekonomi och IT

Medverkande Högskolan Väst

Övriga projektmedverkande

Maureen Drysdale, University of Waterloo, Kanada
T. Gary Waller, University of Waterloo, Kanada
Annika Orvarson, Chalmers tekniska högskola

Projekttid

2009 - 2014

Senast uppdaterad