Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
I det här forskningsprojektet studeras klasser i grundskolans tidigare år där varje elev har en egen bärbar dator.
Tidigare studier av en-elev-en-dator-satsningar är generellt positiva och nämner framförallt förbättrade resultat vad gäller skrivförmågan och den digitala kompetensen. Mest uppmärksammad i Sverige är satsningen i skolor i Falkenberg som påbörjades 2007 för skolår 7-9. Resultaten visar att datorn på kort tid blev ett naturligt redskap i undervisningen. Lärarnas egen datoranvändning ökade och de kunde se en ökad motivation för skolarbetet och stark prestationsökning hos lågpresterande elever.
Forskarna i det här projektet ska studera en-elev-en-dator-satsningar i grundskolans tidigare år där bärbara datorer funnits under ett till två år. Studierna gäller både lärarnas arbete och elevernas kunskapsinhämtning.
Fyra forskare kommer att genomföra studier av följande områden:
Arbetet i klasserna kommer att följas kontinuerligt genom klassrumsobservationer. Lärares och elevers erfarenheter av arbetet med datorer följs upp genom enkäter och intervjuer. Vidare planeras för dokumentation och analys av lärar- och elevarbeten.
Ann-Louise Petersen
Leona Johanson Bunting
2011 - 2011