En elev en dator i grundskolans tidigare år
I det här forskningsprojektet studeras klasser i grundskolans tidigare år där varje elev har en egen bärbar dator.
Tidigare studier av en-elev-en-dator-satsningar är generellt positiva och nämner framförallt förbättrade resultat vad gäller skrivförmågan och den digitala kompetensen. Mest uppmärksammad i Sverige är satsningen i skolor i Falkenberg som påbörjades 2007 för skolår 7-9. Resultaten visar att datorn på kort tid blev ett naturligt redskap i undervisningen. Lärarnas egen datoranvändning ökade och de kunde se en ökad motivation för skolarbetet och stark prestationsökning hos lågpresterande elever.
Forskarna i det här projektet ska studera en-elev-en-dator-satsningar i grundskolans tidigare år där bärbara datorer funnits under ett till två år. Studierna gäller både lärarnas arbete och elevernas kunskapsinhämtning.
Fyra forskare kommer att genomföra studier av följande områden:
- Lärarens ledarskap vid ökad IT-användning
- Textkompetens och läs- och skrivutveckling
- Språkinlärning
- Matematik och teknik
Arbetet i klasserna kommer att följas kontinuerligt genom klassrumsobservationer. Lärares och elevers erfarenheter av arbetet med datorer följs upp genom enkäter och intervjuer. Vidare planeras för dokumentation och analys av lärar- och elevarbeten.
Forskningsområde
- Arbetsintegrerat lärande
Forskningsmiljö / Institution
- Arbetsintegrerat lärande
- Institutionen för individ och samhälle
Medverkande Högskolan Väst
- Sylvana Sofkova Hashemi
Övriga projektmedverkande
Ann-Louise Petersen
Leona Johanson Bunting
Projekttid
2011 - 2011