Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
En fallstudie i Uddevalla kommun och Sotenäs kommun
Detta är ett samverkansprojekt mellan Högskolan Väst (HV), Uddevalla kommun och Sotenäs kommun. Detta pilotprojekt fokuserar på grundskolan och de utmaningar elever och lärare möter i sin skolgång och arbete. Projektets övergripande syfte är att identifiera och kartlägga skolans utmaningar och behov, samt därtill relaterade lösningar för framtida kunskapsutveckling och kompetensförsörjning inom skolan. Projektet har därmed också en strävan att kunna uppmuntra och initiera diskussioner och förslag för framtida samverkansstrategier för kunskapsutveckling mellan HV och kommunala aktörer i form av olika utbildningsmodeller och utbildningsinsatser för framtidens skola.
Dagens samhälle är en alltmer mångkulturell och diversifierad värld. Skolans miljö är en integrerad del av samhället, som formar morgondagens medborgare. Samtidigt står skolan för flera stora utmaningar för att klara sitt uppdrag. Förutom ekonomisk resursbrist finns ett växande problem med obehöriga lärare. Elevpopulationen är också mer diversifierad vad gäller socioekonomisk och kulturell bakgrund, med därtill relaterade skillnader i språkkunskaper och studiemiljö i hemmet. Dessutom synes en ökande andel av dagens ungdomar uppleva en alltmer splittrad tillvaro med ökad psykosocial ohälsa.
Projektet genomför genomgripande semistrukturerade intervjuer med rektorer, lärare, stödfunktioner och elevhälsa för att få en överblick och insikt i de utmaningar, behov, resurser, och pågående arbete som finns i dagens skola.
Melisa Nilsson, Uddevalla kommun (samordning)
Erika Hasselöf, Sotenäs kommun (samordning)
2019 - 2020