Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Det här forskningsprojektet ska belysa hur interaktiva tavlor kan användas i svenska skolor.
En interaktiv tavla ger nya möjligheter i undervisningen, eftersom den är en dator, en projektor och en skrivtavla samtidigt. Det pågår en debatt om de interaktiva tavlornas för- och nackdelar i undervisningen, till exempel diskuteras om de ökar eller minskar elevernas delaktighet.
Fyra lärare i Uddevalla kommun ska videofilmas vid fyra tillfällen när de använder interaktiva tavlor. Efteråt tittar läraren och forskarna på videon tillsammans och diskuterar vad som händer i ett bandat samtal. Syftet är att fånga vad lärare som är vana vid teknik i undervisningen gör, hur de ser på sin professionella utveckling och hur de upplever att eleverna lär under lärtillfället. Fokus ligger på lärares lärande i det egna klassrummet. Om undersökningsmetoden fungerar bra vill forskarna använda den i större skala i ett senare projekt.
Pia Svanberg
2011 - 2011