Mångkulturalism och arbetsintegrerat lärande i skolan
Detta pilotprojekt handlar om tonåringar med flyktingbakgrund som lever med konkurrerande kulturella värdesystem.
Områden där konkurrens ofta uppstår mellan föräldrarnas värdegrund och tonåringarnas framväxande värdegrund i den svenska skolan är syn på individens rättigheter, syn på auktoritet och lydnad, rollförväntningar, syn på demokrati med mera. De flesta lärare är inte förberedda på denna interkulturella problematik.
Syftet med studien är att beskriva och tolka flyktingungdomars och lärares upplevelser av existentiell interkulturell verklighet. Målet är att ta fram preliminära kunskaper som direkt kan bidra till ett ökat lärande bland personalen på svenska skolor.
Ungdomar med irakisk och somalisk bakgrund ska intervjuas. Också lärare kommer att intervjuas.
Forskningsområde
- Arbetsintegrerat lärande
Forskningsmiljö / Institution
- Arbetsintegrerat lärande
- Institutionen för individ och samhälle
Medverkande Högskolan Väst
- Signild Risenfors
- Ulla Norgren
Övriga projektmedverkande
Per Lundberg
Projekttid
2012 - 2012