Språkinlärning genom arbetsintegrerat lärande
Den här forskningsstudien är ett internationellt pilotprojekt och handlar om språkinlärning inom högre utbildning och på arbetsplatser.
Internationaliseringen gör att engelska används alltmer både på universiteten och som språk på arbetsplatser. Engelskan utvecklas också på nya sätt i internationella sammanhang och där nya kommunikationsteknologier används.
Syftet med det här projektet är att lägga grunderna för ett mer omfattande projekt. Det ska kartlägga hur språkinlärning går till inom högre utbildning i flera länder och hur väl anpassad utbildningen är till de språkliga kraven på arbetsplatserna. Forskarna ska följa studenter under deras utbildning och när de börjar arbeta för att se hur deras språkliga identiteter utvecklas. Speciellt fokus ska ligga på nya kommunikationsteknologier. Resultaten kan användas för att lärosätena ska kunna erbjuda utbildning i de former av engelska som samtiden kräver. Målet är också att studenter ska känna en säkerhet i sin användning av engelska.
Forskningsområde
- Humaniora
- Arbetsintegrerat lärande
- Språk och litteratur, engelska
Forskningsmiljö / Institution
- Övrig forskning
- Institutionen för individ och samhälle
Medverkande Högskolan Väst
Övriga projektmedverkande
Angela Goddard
Monika Mondor
Projekttid
2011 - 2011
Kontakt