HittaDrivet 2.0 Professionsdriven skolutveckling
Projektets teoretiska utgångspunkt tas i det som Engeström och Sannino beskriver som en ”formativ intervention”. Formativ intervention handlar om att dra nytta av de olika kunskaper och perspektiv individer bär med sig in i olika sociala lärandesituationer för att skapa öppenhet inför ett lärande vi inte ens visste skulle ske när vi träffades. Denna typ av lärande kan utvecklas i sk ChangleLaboratories.
Lokalt förankrad verksamhetsutveckling med ChangeLaboratories
ChangeLaboratories är en vetenskapligt beprövad och teoridriven metod för formativ intervention i syfte att åstadkomma hållbar förändring givet en eller flera identifierade motsättningar i verksamheter.
HittaDrivet utgick ifrån identifierad svårigheten med att uppnå jämlik och likvärdig skola genom skillnader i meritvärde när elever lämnar åk 9. Utöver dessa utmaningar koppla till meritvärde har HittaDrivet projektet identifierat skillnader i jämlik och likvärdig skola kopplat till undervisningens organisation och genomförande.
Dessa två observationer är den grund på vilket det nya projektet är designat i samverkan. Målsättningen är att åstadkomma hållbar förändring i den lokala kontexten givet en inkluderande och formativ metod, Change Laboratories i syfte att uppnå jämlik och likvärdig skola för eleverna på Orust. Orust grundskolor omfattas av projektet, och innefattar kollegiet på respektive skola. Det är upp till respektive skola att skapa förutsättningar för kollegiets deltagande under ett ChangeLaboratory.
Forskningsområde
- Barn- och ungdomsvetenskap
Forskningsmiljö / Institution
- Barn och unga
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
Forskningspartner
- Orust kommun
Forskningsfinansiär
- Orust Kommun
Projekttid
2019 - 2021
Kontakt