Nyanlända elevers mottagande och utbildningssituation
Hur tas nyanlända elever emot i grundskolan och hur kan arbetet på skolorna och stödet till skolorna förbättras, så att de nyanlända eleverna får de bästa förutsättningarna för kunskapsutveckling och inkludering?
Metoder
- Intervjuer med förvaltningschefer, verksamhetschefer, lärare och annan personal på Välkomsten.
- Enkät till rektorer för samtliga grundskolor i de två kommunerna
- Sammanställning av statistik och uppgifter på skolnivå
- Klassrumsobservationer och intervjuer med elever och lärare (eventuellt vårdnadshavare) på utvalda skolor.
Forskningsområde
Pedagogik/utbildningsvetenskap, flerspråkighet, interkulturell pedagogik och inkludering, organisationsstudier.
Kunskapsspridning
Resultaten delges både genom en vetenskaplig publikation och i populärvetenskaplig form, exempelvis genom en kort skriftlig rapport med några slutsatser och råd och en muntlig presentation och ev workshop med lämplig målgrupp (t.ex. förvaltning; chef, områdeschefer och rektorer).
Rapport
Här kan du ta del av kortrapporten.
Forskningsområde
- Barn- och ungdomsvetenskap
Forskningsmiljö / Institution
- Barn och unga
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
- Helena Korp
Medverkande Högskolan Väst
- Sylvana Sofkova Hashemi
- Kerstin Von Brömssen
- Signild Risenfors
- Karin Flensner
- Helena Korp
Forskningspartner
- Västra Götalandsregionen VGR
- Vänersborgs kommun
- Trollhättan Stad
- Göteborgs universitet
Forskningsfinansiär
- Västra götalandsregionen VGR
Projekttid
2016 - 2017
Kontakt