Övergången mellan förskola och förskoleklass, samt övriga nivåer inom grundskolan
Stenungsunds kommun har, som en del i sitt övergripande kvalitetsarbete, bland annat valt att rikta fokus på hur arbetet med övergångar mellan förskola och förskoleklass kan utvecklas i kommunen. I detta arbete har Högskolan Västs barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljö inbjudits som samarbetspartner.
Projektet har karaktären av kunskapsfördjupning, där yrkesverksamma reflekterar och problematiserar barns övergång mellan förskola och förskoleklass, med utgångspunkt i egna erfarenheter och aktuell forskning.
Samverkansprojektet har fokus på hur rutiner och pedagogiskt innehåll kan gynna barn vid övergången mellan de två skolformerna förskola och förskoleklass. Projektet syftar till att bidra till ökad kunskap kring rutiner och kontinuitet kring pedagogiskt innehåll som barn möter i de olika skolformerna, för att ta vara på barns utveckling och lärande på bästa sätt.
Deltagande forskare på Högskolan Väst
Ingrid Granbom
Marita Lundström
Samarbetspartner
Stenungsunds kommun
Pågår
2015
Kontakt