Plug Innan
Avhandlingsarbetet har utvecklingsprojektet Plug Innan som kontextuell ram. Det huvudsakliga syftet är att undersöka hur ett projekt som avser att öka måluppfyllelse och närvaro kan skapa förutsättningar för lärares professionella lärande, samt hur projektet implementeras i skolans dagliga verksamhet.
Studiens design består av semi-strukturerade intervjuer av lärare, rektorer och lokala projektledare för Plug Innan (n=15) i fem skolor i Västra Götalands Regionen. Vidare har en longitudinell enkät genomförts hösten 2018, 2019, 2020 och 2021. Här är fokus på kollektiv och individuell efficacy (tilltro till gemensam och egen kompetens) i lärarnas dagliga arbete med att bemöta, anpassa och stödja alla elever. Enkäten har riktats mot all pedagogisk personal i skolans verksamhet.
Kortrapport
Genomförande av utvecklingsprojekt - ett stödmaterial
Forskningsområde
- Barn- och ungdomsvetenskap
Forskningsmiljö / Institution
- Barn och unga
- Institutionen för individ och samhälle
Medverkande Högskolan Väst
- Cecilia Thorsen
- Karin Forslund Frykedal
- Karoline Larsen Andersson
Övriga projektmedverkande
Karoline Larsen Andersson (doktorand)
Karin Forslund Frykedal (ansvarig, huvudhandledare)
Cecilia Thorsen (biträdande handledare)
Forskningsfinansiär
- Västra götalandsregionen VGR
Projekttid
2017 - 2023
Kontakt