Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Meny Stäng
Sök
Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Här visas pågående och avslutade forskningsprojekt på Högskolan Väst. Projekten är listade i bokstavsordning.
AIL Create är ett samverkansprojekt mellan akademi, näringsliv och samhälle som ska utveckla högskolans profil för arbetsintegrerat lärande med fokus på små- och medelstora företag. Pilotprojektet går ut på att skapa nya samverkansytor mellan högskola, kommun och näringsliv med fokus på kunskaps- och kompetensutveckling i relation till tre huvudområden: e-handel, hållbarhet och entreprenörskap.
Det här forskningsprojektet är en pilotstudie av hur anställda gör motstånd mot arbetsgivarens övervakning och kontroll.
Det här forskningsprojektet handlar om att förbättra samverkan mellan olika kommunala enheter samt arbetsförmedlingen för att utveckla välfärdsarbetets kvalitet och effektivitet.
Ett svensk-kanadensiskt samarbete har inletts för att studera arbetsintegrerat lärande, AIL, i olika länder.
Forskarna i det här pilotprojektet ska undersöka lärande i internationella miljöer utifrån studenters erfarenheter av arbetsrelaterade verksamheter där.
AI systems and their applications are soon current in the workplace for many people in the manufacturing industry. Organizations are in the middle of modernizing production with effective digitization initiatives through AI. Research is needed about the effects of AI on humans, workplaces, and on organizations as a whole.
Det här forskningsprojektet handlar om barnskötare som utbildar sig till lärare. 2008 startade en lärarutbildning på Högskolan Väst där de studerande har yrkeserfarenhet från förskola, förskoleklass eller fritidshem.
Det här forskningsprojektet är ett samarbete mellan Martin Gellerstedt på Högskolan Väst, expert på medicinsk statistik, och forskargruppen PreHospen på Högskolan i Borås.
Detta projekt utvecklar forskare på Högskolan Väst, i samarbete med dataföretaget Jayway och föreningen Sambruk, kommunal service med hjälp av ny informationsteknologi.
Community Service Engineering (CSE) är ett europeiskt projekt med start 2013, detta sker inom ramen för EU:s Life Long Learning initiativ.
I september 2014 beviljades ett Erasmus + projekt, CWIHE - European network of cooperative education. Syftet med detta projekt är att skapa ett nätverk som identifierar, analyserar och problematiserar modeller för WIL/COOP/DUAL EDUCATION/ APPRENTICESHIP i Europa.
Mattespelet Rutiga Familjen utvecklades under åren runt millennieskiftet. Här undersöks vilka effekter spelet får på barns motivation att lära matematik och vilken förståelse av matematik de skaffar sig med hjälp av spelet.
Forskaren Lena Pareto på Högskolan Väst har utvecklat ett dataspel för matematikinlärning som kallas Rutiga Familjen. I det här projektet införs Rutiga Familjen på bred front i grundskoleklasser i Uddevalla.
Utgångspunkten för projektet är att förstärka och utveckla forskningsamarbetet mellan den vitala miljön, Lärande i och för det nya arbetslivet (LINA), vid Högskolan Väst och forskningsmiljön Lärande, kommunikation och IT (LKIT) på Göteborgs universitet, inom området lärande i det digitala arbetslivet.
Projektet handlar om språk och kommunikation för utrikes födda i Sverige. Målet är att samverka kring framtagandet av digitala språkverktyg för social- och arbetslivskontext för ökad integration.
Ett forskningsprojekt inom informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande som fokuserar frågor om design och e-lärande.
Arbete blir i många branscher allt mer globalt där nödvändiga kompetenser för olika projekt är distribuerade runt om i världen. Nyckelkompetenser behöver kunna delta i flera projekt parallellt trots att övriga projektmedlemmar befinner sig på olika platser vilket i många fall gör resor opraktiskt. Dessutom finns främst miljömässiga, men även sociala och ekonomiska skäl till att minska vårt resande. Detta skapar en spännande utmaning. En lösning är att ställa om till att i större omfattning utnyttja digitala verktyg för att samarbeta på distans som komplement till att fysiskt transportera sig mellan olika platser.
The dramatic increase in obesity documented in SA and many other countries creates a need to understand the behavioral, psychological, and environmental determinants of obesity in emerging economies and use that knowledge to design and test an m-Health intervention and hence decrease the prevalence of risk factors, reducing mortality and morbidity.
Det här forskningsprojektet ska skapa effektivare lärande och högre kvalitet i hälsobranschen.
E-lead leda och lära i digitaliserade produktions- och utvecklingsprocesser (rekrytering- biträdande lektor)
I det här forskningsprojektet studeras klasser i grundskolans tidigare år där varje elev har en egen bärbar dator.
Det här projektet innebär att forskare på Högskolan Väst följer en stor EU-finansierad utbildningssatsning i Trollhättan, kallad Entré. Forskarna ska också stötta med expertis inom arbetsintegrerat lärande.
Det här forskningsprojektet är en pilotstudie av hur entreprenörskap och entreprenöriellt lärande tas upp och hanteras i två kvinnligt dominerade yrkesprogram på gymnasiet.
Projektets mål är att utveckla organisatorisk och kunskapsbaserad innovationsförmåga i gränsregionens kommun, näringsliv och akademiska institutioner, för att bättre kunna möta framtidens vård- och omsorgsbehov.
Projektets mål har varit att i samverkan med norska och svenska företag och forskningsinsatser kartlägga vilka faktorer som är avgörande för att vissa SME företag och branscher är framgångsrika i gränsregionen och hur dessa kan stödjas ytterligar för att stärka regionen.
GRADE is a doctoral program grant to establish a national “GRAduate school for Digitaltechnologies in Education” - GRADE - planned to admit 12 doctoral students. One fundamental pillar of GRADE is the interdisciplinary approach. Applied IT, Curriculum studies, Education, Informatics, and Media technology are subject areas represented.
Digitaliseringen i skolan skapar utmaningar för lärare och kräver ett förändrat tankesätt. Detta nordiska projekt handlade om att hitta nya former för att designa sin undervisning.
The large number of refugee migrants settling in Sweden faces many challenges to integrate into the new society in terms of language, norms, culture, rules and laws.
Vänersborgs kommun, Internationellt projektsamarbete (partnerskap) mellan Vänersborgs kommun och Chobe District Council i Botswana.
Pilotförsök med snabbspår för nyanlända med forskarutbildning.
I detta projekt vill vi förstå hur hotellorganisationer organiserar och leder innovationsprocesser för att bemöta branschens snabba digitalisering och de digitala plattformarnas inflytande på branschen. Syftet med projektet är att förstå och stödja vilka nya kompetenser som krävs och vilka faktorer som stödjer innovationsprocesser och kompetensutveckling inom hotellorganisationer. Avsikten med projektet är även att med utgångspunkt ur fallstudierna utforma en innovationsmodell som kan användas för att tillhandahålla praktiskt orienterad vägledning för hotellorganisationer i deras arbete med att organisera och leda innovationsbyggande aktiviteter.
Utgångspunkt för forskningsprojektet Integrationsarbete och kommunal samverkan är den introduktion som nyanlända flyktingar får i Sverige.
A collaboration between University West in Sweden, and University of the Western Cape in South Africa.
A digitalisation project to develop an international collaborative educational environment between University West (UW) & University of the Western Cape (UWC).
Det här projektet är ett samarbete mellan forskare på Högskolan Väst och Målaremästarna, en bransch- och arbetsgivarorganisation för måleriföretagen i Sverige.
Bakgrunden till detta forskningsprojekt är de samhällsförändringar som lett till en mycket hög ungdomsarbetslöshet i Trollhättan.
En fallstudie i Uddevalla kommun och Sotenäs kommun
Det här forskningsprojektet handlar om vad som händer när ny informationsteknologi börjar användas inom barn- och ungdomsskolan.
Detta projekt handlar om hur bärbara datorer används inom högre utbildning och hur de påverkar samspelet mellan människor.
Målet med projektet är att utveckla det digitala ledarskapet i svensk grundskola. I projektet samarbetar akademi, skola och näringsliv för att utveckla modeller med syfte att stödja skolledare i deras digitaliseringsprocess.
Projekttitel: Lärande i arbetet som genereras av digitalt registrerade medborgarfrågor till kommuners kontaktcenter - en grund för planering av verksamheten.
I forskningsprojektet studeras informellt lärande i arbete bland förskolepedagoger
Det här forskningsprojektet ska belysa hur interaktiva tavlor kan användas i svenska skolor.
Målet med projekt Marifus är att öka turistantalet till Trollhätte kanal, slussområdet och Vänern. Att göra området mer tilltalande och blåsa liv i besöksnäringen. Högskolan Väst är en av projektdeltagarna och ska bidra med aktuell forskning och kompetens.
Access to reliable health information remains a challenge in low and middle income countries (LMIC), particularly in rural areas. There is a need to identify strategies to distribute vital health information to patients and to communities.
Statistics indicate that the Swedish population will increase with more then a million inhabitants in the coming decade.
Projektet Miljö, Infrastruktur & Pedagogik i Samverkan (MIPS) startade vid halvårsskiftet 2015 genom att projektgruppen ville undersöka möjligheterna att utforma en lärmiljö som utgår från studenters lärande och lärares pedagogiska skicklighet.
Detta pilotprojekt handlar om tonåringar med flyktingbakgrund som lever med konkurrerande kulturella värdesystem.
Projekttitel: Hur görs en entreprenör? Vilka möjligheter och hinder möter nyutbildade filmproducenter med ambition att etablera sig i filmbranschen?
På Högskolan Väst fanns en treårig filmproducentutbildning. Syftet med det här forskningsprojektet var att undersöka hur nyutexaminerade filmproducenter tillägnar sig branscherfarenheter och etablerar sig inom rörlig bildproduktion.
Det här är ett pilotprojekt som ska leda till vidare utveckling och forskning om nya former för nätbaserad utbildning.
Projekttitel: OCN - ett sätt att skapa organisatoriskt lärande
Projektet Pendlerbroen vill locka ungdomar att bor kvar och arbeta i sina respektive regioner. Genom digital och fysisk pendling för såväl arbete som utbildning hoppas regionerna bli mer attraktiva.
En studie om mobilbeteende i sociala sammanhang på arbetsplatsen och samband med socialarbetsmiljö, engagemang, teameffektivitet, säkerhetsklimat, och återhämtning.
Remix - utveckling och lärande med virtuell och mixad verklighet (rekrytering biträdande lektor)
Projektet adresserar ett stort problemområde med oväntade produktionsstopp och den efterföljande felåterställningsprocessen vilket är ett komplext och outforskat område inom industriautomtion och mänskligt handhavande
Ett projekt som syftat till att utveckla kunskap och tjänster relaterade till automatiserade och eldrivna fordon, delningsekonomi, samt hållbar stadsutveckling.
The South Africa-Sweden University Forum (SASUF) is a strategic internationalization project running from 2017-2020 with the overall aim of strengthening ties between Sweden and South Africa in research, education and innovation. SASUF is a collaboration between 30 universities in Sweden & South Africa together with embassies, civil society organizations, funding agencies & ministries in both countries.
Robotar har börjat göra inträde i klassrummet, inte för att ersätta läraren utan som lärverktyg eller som assistenter till läraren. Kan barnet själv få en bättre förståelse av matematiken i spelet genom att agera lärare och försöka lära roboten att spela bra?
An International Education & Research Programme in Work Integrated Political Studies: A Collaboration between University West and University of the Western Cape.
Det här forskningsprojektet handlar om "millenniegenerationen", alltså de studenter som är födda mellan 1980 och 2000.
Projektet handlar om att etablera en testbädd i anslutning till kommunens marina återvinningscentral som öppnade under 2018, där utkänta fiskeredskap och strandskräp samlas in och sorteras i olika materialfraktioner för att kunna återbrukas/återvinnas.
Detta är ett årligt internationellt forskningsprojekt som startade som ett fyraårigt EU-projekt 1997 men som sedan har utvecklats till att bli en årlig tredagars forskningskonferens inom regionalvetenskap, entreprenörskap och innovationer.
Syftet med projektet Urban Platsinnovation är att bidra till kunskapsutveckling och spridning om hur centralorter kan utvecklas för att bli mer attraktiva för både invånare och besökare. En viktig del av projektet är samverkan mellan deltagande kommuner, lokala näringslivsorganisationer och forskare.
Det här projektet syftar till att skapa nya arbetstillfällen genom forskning om och utveckling av handel via mobiltelefoner, så kallad M-handel.
Det här forskningsprojektet handlar om lärande nätverk inom handeln.
Syftet med detta forskningsprojekt är att det ska bidra till ökad kunskap om prefekters arbetssituation samt pröva och utveckla metoder för lärande på individuell, kollektiv och organisatorisk nivå.
Den fjärde industriella revolutionen, Industry 4.0, kräver fundamentala förändringar i organisationer. I synnerhet små och medelstora företag (SMF) står inför stora utmaningar vad gäller omvandlingen till Industry 4.0, och den aktuella forskningen adresserar i huvudsak stora företag.
Hur skapar vi en bättre vård inom primärvården med hjälp av digitala tjänster och produkter? I det här projektet samarbetar 15 parter för att utveckla vården.
I samhället ökar andelen äldre människor då levnadsåldern har ökat under de senaste 20 åren. Detta bidrar till nya utmaningar inom vård och omsorg för att ta hand om den åldrande befolkningen.