Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Meny Stäng
Sök
Här visas pågående och avslutade forskningsprojekt på Högskolan Väst. Projekten är listade i bokstavsordning.
Syftet med projektet är att skapa förutsättningar så att små och medelstora företag i ökad utsträckning kan bidra till en flexibel förbrukning och på ett kostnadseffektivt sätt delta på marknader för förbrukningsflexibilitet och olika former av stödtjänster.
Programmet syftar till att utveckla en systematisk forskningsansats för barns (0-18 år) psykiska hälsa genom att undersöka styrning, åtgärder och deras effekter på lokal nivå. Programmet omfattar fyra övergripande frågeställningar indelat i fem arbetspaket (AP).
Syftet med forskningsprojektet är att genom en jämförande ansats öka vår kunskap om cybersäkerhet i myndigheter som verkar på lokal nivå.
I detta projekt är relationen mellan digital stress, välmående och hållbarhet, mer specifikt ledarskap på den hybrida arbetsplatsen i fokus.
Projektet syftar till att undersöka mekanismer och processer för etnisk diskriminering vid anställning genom att analysera beslutsprocessen i en vinjettstudie med hjälp av eye-tracking i kombination med dialog och enkät.
Projektet är en fortsättning på det pågående projektet E-Drive som fokuserar på uppbyggnad av en fullskalig elektrisk drivlina med världsledande forskning fokuserat på elektriska motorer med alternativ magnetisering inklusive styrsystem.
Svensk sjukvård står inför flera utmaningar och ökade vårdkostnader i kombination med begränsade resurser. Vi behöver en omställning till hållbar sjukvård som ligger närmare medborgarna: en heltäckande vård.
Elektrifieringen och framtidens flexibla elsystem har många olika tillämpningar och applikationer. I detta projekt vill vi belysa tre som har hög relevans för samhället i stort och det lokala elnäten och energisystemen i synnerhet.
Projektet syftar till att studera och jämföra förbättringsinsatser på skolor med låg måluppfyllelse i storstad och landsbygd, hur de initieras och genomförs, och i vilken utsträckning de bidrar till elevers kunskapsutveckling och skapar förutsättningar för mer jämlika livsmöjligheter.
Projektet fokuserar på att integrera grönska och byggnadsstruktur för att förbättra urbana miljöer, med stöd av visualiseringsverktyg för att facilitera förståelse och samarbete mellan olika aktörer.
Ett forskningsprojekt inom Hälsoakademin.
I det här projektet vill vi undersöka upplevelser av att vara inkluderad respektive exkluderad på högskolan.
Syftet med forskningsprojektet är att undersöka yngre barns fysiska kontakt med böcker och vistelser i bokinredda rum i förskolan, samt de värden och uppfattningar om sociomateriella läspraktiker som pedagoger knyter till bokumgängen.
Projektet undersöker utvecklingen av motivation att lära matematik och faktorer som påverkar denna process ur ett internationellt perspektiv.
Medborgar- och demokratifostran för vuxna nyanlända migranter? – En policy-etnografisk studie av samhällsorientering i tre storstadskommuner
Projektet omfattar en åtta månader lång pilotstudie kring att utforska möjligheterna och utmaningarna med att designa och förlänga samhällsorientering för nyanlända i Sverige, till en immersiv lärandeupplevelse av samhällsorientering i Virtual Reality (VR).
Syftet med detta projekt är att sammanställa den kompetensutvecklingen som Svenska lärosäten idag erbjuder i from av kurser riktade mot yrkesverksamma inom elektromobilitet samt identifiera luckor inom kompetensutbudet som är nödvändiga för att möjliggöra den framtida elektrifieringen.
Syftet med detta projekt är att skapa samarbeten och hitta synergier mellan de två lärosätena Högskolan Väst och Uppsala universitet samt relevanta industripartners rörande definiering av kompetensbrist och utveckling av utbildningsmaterial till fristående kurser inom elektroteknik, riktade mot yrkesverksamma.
Projektet har som syfte att utvärdera användningen av metoden SEXIT som en del av ordinarie hälsosamtal på högstadiet och gymnasiet.
Detta forskningsprojekt ska resultera i en bok om vad som händer med litterära texter när de överförs till film.
Databasen GOLD, Gothenburg Educational Longitudinal Database, innehåller en stor mängd information om svenska elevers grundskole-, gymnasie- och högskolestudier. Den rika information som finns i GOLD ger möjligheter att undersöka en mycket stor mängd frågeställningar inom företrädesvis pedagogik och andra samhällsvetenskapliga fält på ett ur internationellt perspektiv unikt sätt.