Den delaktighetsfrämjande och barnvänliga LSS-utredningen – förutsättningar, villkor och överväganden
Projekt syftar till att undersöka såväl organisatoriska som professionellas förutsättningar att använda befintliga kommunikationsstödjande metoder och material som kan stärka barns delaktighet i LSS-utredningar.
Trots att det idag finns olika former av barnanpassade informations- och kommunikationsstödjande material, inklusive kommunala rutiner och kunskapsstöd som ska underlätta för barn att komma till tals i LSS-utredningar, så visar forskning på en rad hindrande faktorer utifrån handläggande socialsekreterares perspektiv. Projekt syftar därför till att undersöka såväl organisatoriska som professionellas förutsättningar att använda befintliga kommunikationsstödjande metoder och material som kan stärka barns delaktighet i LSS-utredningar.
Projektets design innefattar kombinerade metoder för att undersöka villkor och överväganden som blir avgörande för socialsekreterares användning av kommunikationsstödjande material. Organisatoriska förutsättningar kommer studeras med deltagande observationer i fyra olika kommuntyper som har erfarenheter av att materialanvändning. Därtill genomförs semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare samt individuella djupintervjuer med LSS-chefer. Vidare inkluderas också en jämförande dokumentanalys av befintliga material, riktlinjer, rutiner etc.
Målet är att svara upp mot den samhällsutmaning som består i att underlätta möten mellan barn och myndighetsutövande välfärdsorganisationer. Genom analys av reflekterade erfarenheter från framgångsrika organisationer kan projektet bidra till att barnet blir tryggare och får en bättre förståelse inför en LSS-utredning samt att socialsekreteraren blir säkrare i sin yrkesroll när det gäller att möjliggöra barns delaktighet. I ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv handlar det om att skapa förutsättningar att bättre svara mot de intentioner som finns i barnkonventionen och i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Projektet bygger vidare på forskargruppens tidigare genomförda projekt om barns delaktighet i LSS-utredningar. Med avstamp i ett pilotprojekt samt ett tidigare projekt inom Fortes program för TVF (inkl en nyttiggörandeinsats), så avser den förestående studien att ytterligare bidra med kunskaper om vad som krävs för att delaktighetsfrämjande metoder inom LSS ska få fotfäste och komma barn med funktionsnedsättningar till godo. I relation till tidigare projekt appliceras en ny fallstudiedesign som med kombinerade metoder och delvis nya teoretiska ingångar, fördjupa förståelsen för den organisatoriska kontextens betydelse för möjliggörandet av barns delaktighet.
Forskningsområde
- Socialt arbete
Forskningsmiljö / Institution
- Övrig forskning
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
Medverkande Högskolan Väst
Forskningsfinansiär
- Stiftelsen Sävstaholm
Projekttid
2025 - 2028