Individuella utvecklingsplaner i grundskolan
Det här forskningsprojektet handlar om de individuella utvecklingsplaner som ska upprättas för alla elever i svensk grundskola.
Planen ska beskriva elevens skolsituation och kunskapsutveckling. Den ska utvärderas och skrivas om gemensamt av lärare, elev och föräldrar vid varje utvecklingssamtal. Syftet med planerna är dels att informera elever och föräldrar om elevernas kunskaper och dels att beskriva hur elevernas inlärning kan stödjas.
Forskarna kommer att undersöka vad de individuella utvecklingsplanerna innehåller, hur de används och vilka funktioner de fyller. En viktig fråga är om det här skiljer sig mellan skolor där elevernas resultat är höga och skolor där deras resultat är låga.
I en första fas av projektet kommer forskarna att analysera cirka 300 individuella utvecklingsplaner från cirka 30 skolor i Västra Götalandsregionen. I en andra fas ska de göra observationer av utvecklingssamtal och intervjua elever, lärare och föräldrar.
Forskningsområde
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Utbildningsvetenskap/Pedagogik/Didaktik
Forskningsmiljö / Institution
- Barn och unga
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
- Helena Korp
Medverkande Högskolan Väst
- Helena Korp
- Lena Sjöberg
- Maj Asplund Carlsson
Övriga projektmedverkande
Paula Berndtsson, tidigare Högskolan Väst
Projekttid
2011 - 2011