Konsumenters inställning till produkter med etisk märkning
Målet med det här projektet är att framställa en översikt över forskningsresultat om konsumenters inställning till etiska produktalternativ.
Sammanställningen ska visa vilka faktorer som gör att konsumenter väljer etiskt märkta produkter. Den ska vara lättillgänglig och till direkt nytta för handeln.
Etisk märkning finns i dag för en lång rad varor producerade i utvecklingsländer, till exempel kaffe, te, choklad, bananer och vin. I Sverige är Rättvisemärkt den vanligast förekommande etiska märkningen. Märkningen fungerar som en garanti för att produkten uppfyller vissa kriterier, varav följande finns med i en sammanfattning på Rättvisemärkts hemsida:
- Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
- Barnarbete och diskriminering motverkas
- Demokrati och organisationsrätt främjas
- Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
- Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas
Forskningsområde
- Psykologi
- Studier om ett hållbart samhälle
Forskningsmiljö / Institution
- Övrig forskning
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
Medverkande Högskolan Väst
Projekttid
2011 - 2012