Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Modellen syftar till att göra barnen intresserade av naturvetenskap och ge dem förståelse för att man kan se på ett problem ur olika synvinklar. Barnen får upptäcka fenomen som till exempel magnetism genom att utföra experiment. De skriver sedan om dem och lär sig argumentera för de lösningar på problemställningarna som de funnit.
Konceptet har utformats i Sydafrika där svarta barn vanligen undervisas på sitt andra eller tredje språk. Forskarna ska undersöka om modellen också kan fungera i svenska invandrartäta skolor. De ska också studera hur det går till när kunskap i naturorienterande ämnen uppstår.

Forskningsmiljö / Institution

  • Övrig forskning
  • Institutionen för individ och samhälle

Övriga projektmedverkande

Göran Lassbo, tidigare Högskolan Väst och Göteborgs universitet
Åke Ingerman, Göteborgs universitet
Clas Olander, Göteborgs universitet
En grupp forskare vid Nelson Mandela Metropolitan University, Port Elizabeth, Sydafrika under ledning av professor av professor Paul Webb

Projekttid

2009 - 2011

Senast uppdaterad