Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Det här forskningsprojektet är en uppföljning av ett tidigare forskningsprojekt som syftade till att förändra gymnasieelevers negativa attityder till matematik och göra dem mer delaktiga och motiverade.
Detta projekt pågick 2008-2009 och genomfördes med fyra matematiklärare som undervisade i sex klasser i årskurs ett på en gymnasieskola. För detta ändamål användes berättelsen som redskap. Ann-Louise Petersen som var projektledare genomför nu en uppföljning med hjälp av intervjuer med de fyra matematiklärarna och rektorn på gymnasieskolan. Har de i sin undervisning fortsätt använda berättelsen som redskap? Hur upplever de elevernas attityder?
Resultat av det ursprungliga projektet är publicerade här:
Petersen A-L. (2010). Pedagogiskt ledarskap i matematikundervisning. I S. Lagrosen, U. Lundh Snis och E. Nehls (red.) Lärande i och för det nya arbetslivet. Lund: Studentlitteratur
Petersen A-L. (2011). Varför ska jag läsa matte? I M. Asplund Carlsson, A. Henry och S. Gurdal (red.) Läraryrket ett mångfacetterat uppdrag. Lund. Studentlitteratur
Ann-Louise Petersen, tidigare Högskolan Väst
2012 - 2012