Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
En medelålders svensk som får frågan “vad gör din stadskärna attraktiv” svarar nästan alltid utifrån den fysiska platsen - “mysiga butiker med spännande utbud blandat med caféer och restauranger”. Få konsumenter i de här åldrarna vill att de fysiska affärerna försvinner men tycker samtidigt att det är bekvämt att välja e-handelskanaler. Om samma fråga ställs till svenska ungdomar blir svaret ett annat. För dem är en hållbar stad attraktiv, man vill ha grönområden och smart återvinning. Men framför allt vill man umgås och ha närhet till vänner, arbete och natur. Och platsen för umgänge är sällan den fysiska stadskärnan, utan sociala medier. Det är därför inte så konstigt att utmaningarna är stora för de detaljhandelsaktörer som prioriterar att finnas i stadens centrum.
Möt Malin Sundström, professor i företagsekonomi med inriktning arbetsintegrerat läande på Högskolan Väst.
OBS! Begränsat antal platser fysiskt på plats, anmälan krävs. Anmäl dig här
Föreläsningen anordnas av Folkuniversitetet Trollhättan, Högskolan Väst och Bohusläns museum. Fri entré gäller på samtliga föreläsningar.
Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.