Regulate or educate? : Grund- och yrkeslärarstudenters föreställningar av sitt kommande yrke och sin blivande professionskompetens
Angelica Dahlman, Christina Halvarsson, Cecilia Thorsen, Lena Sjöberg
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Universitetslektor
Docent i pedagogik
Jag heter Cecilia Thorsen och jag är lektor i pedagogik vid Institutionen för Individ och Samhälle, Högskolan Väst. I botten är jag gymnasielärare i svenska och engelska men påbörjade 2009 forskarutbildningen i pedagogik. Jag disputerade 2014 med en avhandling som handlade om vilken betydelse kognitiva och icke-kognitiva aspekter i betyg har för deras prognosförmåga. Mitt forskningsintresse berör framförallt frågor om förutsättningar för och resultat av utbildning på individ- och systemnivå. Jag har ett särskilt intresse för likvärdighetsfrågor i utbildning, d.v.s. varför elevers bakgrund har betydelse för deras resultat i skolan och skolans kompensatoriska uppdrag. Jag ingår nu i ett projekt med titeln Faktorer som främjar akademisk resiliens – förändringar i den svenska skolans kompensatoriska förmåga över tid. Projektet fokuserar den grupp elever som trots sin socioekonomiskt utsatta situation ändå lyckas i skolan, d.v.s. som är akademiskt resilienta. Målet med projektet är att söka identifiera vilka faktorer som ligger bakom dessa elevers skolframgång (på individ- och skolnivå). Jag har också ett stort intresse för vad som händer i klassrummet och har tidigare undersökt motiverande undervisningspraktik i engelskklassrummet. Jag ingår nu också i ett projekt som undersöker utveckling av motivation för matematik mellan årskurs 3 och 5 i sex europeiska länder.
I dagsläget undervisar jag främst i bedömningskurser på grundlärarprogrammet och fritidslärarprogrammet. Fokus i min undervisning är just skolans likvärdighet och kompensatoriska uppdrag och frågor om bedömning som styrning. Men jag undervisar även om mer klassrumsnära aspekter av bedömning så som bedömning av och för lärande. Dessutom undervisar jag gärna om kvantitativa forskningsmetoder. Jag handleder examensarbeten på grundnivå samt doktorander.
Publikationer
Angelica Dahlman, Christina Halvarsson, Cecilia Thorsen, Lena Sjöberg
Stefan Johansson, Kajsa Yang Hansen, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen, Peter D. MacIntyre
Cecilia Thorsen, Kajsa Yang Hansen, Stefan Johansson
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Helena Korp, Lena Sjöberg, Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen, Christina Cliffordson, Jan-Eric Gustafsson
Christina Cliffordson, Jan-Eric Gustafsson, Alli Klapp, Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen, Jan-Eric Gustafsson, Christina Cliffordson
Cecilia Thorsen, Christina Cliffordson
Therese Rådén, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen, Mehmet Sercan Uztosun
Alastair Henry, Cecilia Thorsen, Peter MacIntyre
Alastair Henry, Cecilia Thorsen, Peter D. MacIntyre
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Pia Sundqvist, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Pia Sundqvist, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Cecilia Thorsen
Alastair Henry, Helena Korp, Anna Sundqvist, Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen, Alastair Henry, Christina Cliffordson
Helena Korp, Alastair Henry, Pia Sundqvist, Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen, Christina Cliffordson
Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen
Cecilia Thorsen, Christina Cliffordson
Forskningsprojekt