Bakgrund, syfte och frågeställningar expand_more
Bakgrund
När det handlar om att låta barn och ungdomar komma till tals under utredningsprocessen LSS har handläggaren en central roll och det är viktigt att anpassa arbetsmetoderna utifrån den enskilda ungas resurser och begränsningar. I samband med att barnkonventionen blev lag i Sverige 2020 har det pågått förberedande arbeten runt Sveriges kommuner i syfte att öka möjligheten för barn och ungdomar att bli hörda, vilket också gäller i möten med LSS-handläggaren (Sveriges regering 2019). Många barn använder, eller skulle kunna dra nytta av, Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och digital teknik för att kunna förstå och själva berätta om önskemål och behov under ett möte med LSS-handläggare. Det är dock orimligt att en handläggare ska ha kunskap om specifikt det kommunikationssätt som varje enskilt barn använder. Mer generella men effektiva metoder, analoga eller digitala, måste därför identifieras för att förbättra barns möjligheter att delta i möten med LSS-handläggare och hur ökad delaktighet för barnet kan göras möjligt. Det finns också ett behov av djupare kunskap om barnets och föräldrarnas perspektiv med avseende på deras erfarenheter och preferenser kring barns delaktighet under utredningsprocessen.
Syfte och frågeställningar
Det övergripande syftet med studien är att undersöka, både från de professionella, barnens och deras föräldrars perspektiv, hur ökad delaktighet kan möjliggöras för barn under utredningsprocessen i samband med ansökan enligt LSS. Baserat på Shier’s (2010) delaktighetsmodell kommer följande frågeställningar att vara vägledande:
- Vilka utmaningar och möjligheter beskriver LSS-handläggare och vilken handlingsberedskap har de för att barn ska kunna uttrycka sina åsikter och förstå utredningsprocessen?
- Vad kännetecknar attityder, kunskap, metoder och handlingsutrymme hos LSS-handläggare när det gäller alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt digital teknik under utredningsprocessen?
- Hur upplever barn och deras föräldrar mötet med LSS-handläggare när det gäller barnets delaktighet under utredningsprocessen?
- Hur beskriver LSS-handläggare respektive barn och deras föräldrar möjligheter och hinder vid användning av AKK och digital teknik under utredningsprocessen?