Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
24 aug 2022
Lärdomar från Ane Qvortrup och Eva Lykkegaard i Higher education pedagogies.
Grunden för artikeln är en litteraturöversikt om avhopp i högre utbildning där man har tagit sin utgångspunkt i Tintos modell från 1997 där man förstår avhopp som ett resultat av en students bristande integration på utbildningen/lärosätet. För att förstå studenters avhopp arbetar man i denna artikel istället fram en modell med en rad faktorer inom studiemiljön.
De faktorer som identifierades i artikeln kategoriseras i tre system inom studiemiljön. Några exempel på faktorer är:
För att sammanfatta så visar de undersökta studierna att lärosätet spelar en viktig roll i avhoppsprocesser, och att det därför är bra att komplettera med analyser av elevens möte med lärosätet/programmet utöver de siffror som tas fram som bakgrundsfaktorer till val och urval till en utbildning.
Författarna tycker sig se att när det gäller social integration kan lärosätet göra skillnad, om man vill minimera avhopp kan social integration 'integreras' i undervisningen genom initiativ som fokuserar på till exempel grupparbete snarare än att vända sig till eleverna enskilt. Vidare har kvalitet i undervisningen, både generellt och med fokus på begrepp som likriktning och återkoppling, inverkan på studenternas avhopp.
Ane Qvortrup & Eva Lykkegaard (2022) Study environment factors associated with retention in higher education, Higher Education Pedagogies, 7:1, 37-64, DOI: 10.1080/23752696.2022.2072361