Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Här hittar du guider och instruktioner för hybridsalen.
Har du frågor om hybridsalarna eller vill boka en introduktion, kontakta IKT-pedagogerna på Akademus. Vill du boka uppstartshjälp, kontakta servicecenter@hv.se tre arbetsdagar i förväg.
Klicka på länken för att komma direkt till avsnittet.
Innan du går till hybridsalen så bör du ha följande uppgifter nedtecknade för att kunna ansluta till Zoom via hybridsalens touchpanel. Det vill säga att du inte ska koppla upp dig till kursens Zoom-rum på din egen dator.
För att koppla upp till kursens Zoom-rum i hybridsalen behöver du veta:
Meeting ID, Passcode och Värdkod är samma under hela kursen. Så här hittar du dem:
Filmen visar var du hittar den nödvändiga informationen och även hur du sedan kopplar upp dig i hybridsalen.
Börja med att starta alla skärmar i salen med styrpanelen som sitter på väggen eller bordet.
Anslut till Zoom på touchpanelen i salen. Du använder inte din egen dator för att ansluta.
När du ansluter din bärbara dator med HDMI-kabeln startar delningen av din skärm automatiskt. Bilden på din skärm visas både i salen och i Zoom. Om du delar innehåll med ljud kommer det automatisk höras i Zoom.
Mikrofonerna är infällda i taket. Du stänger av dem genom att klicka på Mute på touchpanelen. Då lyser lamporna på mikrofonerna i taket rött.
För att styra hur mikrofonerna i rummet är riktade använder du den styrpanelen på väggen eller bordet. Du kan välja att rikta takmikrofonerna mot läraren. Då lyser det grönt på mikrofonerna i taket. Om du väljer att rikta dem mot hela rummet lyser det istället blått.
Det finns fasta kameror i salen. Lärarkameran sitter mellan de två skärmarna bak i salen. Åhörarkameran sitter framme vid tavlan och visar deltagarna. Den är användbar vid diskussioner eller för att de digitala deltagarna ska få en uppfattning av hur många och vilka personer som är med på plats.
För att styra kamerorna öppna menyn Camera control. Lärarkameran har förinställda vyer till exempel att visa whiteboard eller lärare.
För att byta aktiv kamera öppna menyn Switch camera. Du kan visa båda kamerornas bild i mötet samtidigt med Multi-Camera mode.
Digitala deltagare utan kamera eller profilbild visas inte. Det gör det svårt att veta vem som är med digitalt men gå till Participants, klicka på More… och därefter Show Non-video Participants. Då visas deltagarna som en svart ruta med namn.
Studenterna kan använda chatten precis som i ett vanligt möte. Om du vill svara i chatten gör du det på touchpanelen under Chat. Ett annat alternativt är att svara muntligt så att även deltagare på plats kan höra svaret på frågan.
De uppkopplade studenter kan delas in i grupper, så kallade Breakout rooms. När Breakout room har startas hörs inte gruppernas samtal i hybridsalen och de kan inte höra vad som sägs i hybridsalen. Filmen visar hur Breakout Rooms startas och hur gruppindelningen görs antingen automatiskt, manuellt eller att studenterna själva väljer grupp.
Avsluta alltid Zoom-mötet med Leave/End och välj End meeting for all. Då kommer alla deltagare automatisk kopplas från mötet. Stäng sedan av utrustningen i salen på styrpanelen.
Du kan enkelt använda salen även utan digitala deltagare, då visas din delade bild på alla skärmarna i salen. Följ instruktionerna nedan.