Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Information om inbetalningar och e-fakturor till Högskolan Väst.
Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). Med elektroniska fakturor avses i denna lag fakturor som utfärdas, översänds och tas emot i ett strukturerat elektroniskt format som gör det möjligt att behandla dem automatiskt och elektroniskt. En PDF- faktura är inte en sådan faktura.
Efter att lagen trätt i kraft kommer Högskolan Väst inte att ta emot andra typer av leverantörsfakturor än e-faktura. Redan nu ställer vi krav på e-faktura i våra upphandlingar.
Mer information om obligatorisk faktura till offentlig sektor finns på Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG:s) webbsida Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor.
Lagen finns att läsa här: Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling.
Frågor om att skicka e-faktura till Högskolan Väst skickas till ekonomi@hv.se.
Högskolan Väst använder Visma Proceedos e-handelstjänst med systemleverantör Visma Commerce. Denna information riktar sig till leverantörer som önskar ansluta sig för att skicka e-fakturor till Högskolan Väst. Det finns flera sätt på vilka vi kan ta emot e-fakturor från er:
Fakturaportalen
Högskolan Väst erbjuder en kostnadsfri lösning för att skicka e-faktura till oss via Visma Proceedos fakturaportal Supplier center. Här kan man manuellt registrera fakturorna som sedan skickas som e-faktura. Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor.
Om ni redan är anslutna till Supplier center via någon annan kund så kan ni även skicka fakturor till Högskolan Väst.
Om ni inte är anslutna till fakturaportalen men vill börja använda det för att skicka e-faktura till oss mailar ni ekonomi@hv.se och anger vilken mailadress ni vill använda för inloggning i systemet. Vi ser då till att ni får en inbjudan till registrering i Supplier Center.
Fakturareferens
Leverantören måste ange fakturareferensen i ett särskilt fält i sitt fakturasystem. Det finns alltid ett fält i fakturasystemen som är avsedd för kundens referens och det är viktigt att referensen anges där. På så sätt hamnar den på rätt plats i fakturan och vårt fakturasystem (Proceedo) hittar referensen automatiskt. Högskolan Västs beställarreferenser består oftast av 2-8 tecken och kan innehålla både bokstäver och siffror.
Kontakta ekonomi@hv.se vid eventuella frågor
Inbetalningar till Högskolan Väst görs till:
Bankgironummer: 5210-3439
Bankgironummer OCR-betalningar: 543-7777
Org nr: 202100-4052
Moms/VAT-nr: SE202100405201
Danske Bank
Box 7523
SE-103 92 STOCKHOLM
SWIFT: DABASESX
IBAN: SE71 1200 0000 0128 1010 3186
Account no: 1281 0103 186
OBS! Inbetalning av studieavgift ska ske till annat bankkonto. Bankuppgifterna anges på fakturan som skickas till studenten.
Kontakt
Ekonomiassistent
Annika Björklund
E-post:
annika.bjorklund@hv.seTelefon:
0520223023Rumsnummer: E445
Ekonomiassistent
Egen titel:
Ann-Christin Sahlin
E-post:
ann-christin.sahlin@hv.seTelefon:
0520223024Rumsnummer: E444