Ansvarsbeskrivning för Utskottet för god forskningssed och etik expand_more
Beslutande Forsknings och utbildningsnämnden (FUN)
Ärendenummer HV 2025/331
Träder i kraft 2025-07-01
Ersätter HV 2022/509
Tillhör Arbetsordning
1 Allmänt
Utskottet för god forskningssed och etik är ett fast utskott till Forsknings- och utbildningsnämnden (FUN) vid Högskolan Väst. Utskottets övergripande uppgift är att hantera de forskningsetiska frågorna på delegation av FUN.
2 Ansvar
Som sin huvuduppgift ska utskottet bevaka och bereda de forskningsetiska frågorna för FUN samt genom proaktivt arbete stödja en stark forskningsetisk kultur och ett forskningsetiskt arbetssätt bland högskolans forskare och studenter. I det ingår att:
- bevaka de forskningsetiska frågorna, vad gäller regler, lagstiftning och andra högskolors hantering av dem
- bereda ärenden för FUN kring forskningsetiska frågor (exempelvis ta fram riktlinjer och vägledande dokument, svara på remisser, göra kvalitetsuppföljning av forskningsetiska aspekter)
- stödja högskolans forskare, lärare och studenter i forskningsetiska frågor, genom information på högskolans hemsida samt vid behov genom anordnande av seminarier/workshops, med särskilt fokus på oredlighet, god forskningssed och etikprövning
- representera högskolan i forskningsetiska frågor gentemot externa intressenter, till exempel andra högskolor, myndigheter och forskningsfinansiärer
- på annat sätt främja en stark forskningsetisk kultur och god forskningssed.
3 Beslutsmandat
- Fastställa rådgivande yttranden angående bedömning av behov av etikprövning på planerade forskningsprojekt, samt ge eventuella rekommendationer i syfte att stärka och kvalitetssäkra ansökan – delegerat från Forsknings- och utbildningsnämnden HV 2025/332. Får inte delegeras vidare.
- Fastställa rådgivande yttranden gällande forskningsetisk granskning i relation till god forskningssed, för planerade och genomförda forskningsprojekt som inte omfattas av krav på etikprövning – delegerat från Forsknings- och utbildningsnämnden HV 2025/332. Får inte delegeras vidare.
- I förekommande fall fastställa intyg kopplat till årliga uppföljningar av forskningsprojekt i relation till Etikprövningsmyndighetens beslut om godkännande och villkor för godkännande – delegerat från Forsknings- och utbildningsnämnden HV 2025/332. Får inte delegeras vidare.
4 Sammansättning
Utskottet består av en lärarrepresentant från varje institution, en ledamot från Forsknings- och utbildningsnämnden (FUN) samt en student.
5 Tillsättning
Lärarrepresentanterna utses av respektive institutionsnämnd samt Forsknings- och utbildningsnämnden (FUN). Mandattiderna för lärare är tre år. Studenten utses av studentkåren, för den mandattid som studentkåren bestämmer.
6 Arbetsformer
6.1 Beredning
Utskottets ärenden ska beredas i den omfattning som krävs av deras beskaffenhet. Förvaltningen tillhandahåller administrativt och expertstöd för beredningsarbetet.
6.2 Närvaro
Ledamot har närvaroplikt. För att utebli från sammanträde krävs laga förfall, med vilket avses omständighet som inte kunnat förutses. Ledamot som har laga förfall ska så långt det är möjligt anmäla detta till nämndens sekreterare i god tid före mötet. Vid nämndens möten deltar, förutom nämndens ledamöter, alltid sekreteraren och den föredragande för visst ärende. Eventuell närvaro av övriga personer beslutas av nämnden.
6.3 Former för beslut
Nämnden är beslutsför när fler än hälften av ledamöterna är närvarande, bland dem ordförande eller vice ordförande. Ärenden avgörs efter föredragning. Beslut sker genom acklamation, om inte omröstning begärs. Omröstning ska ske öppet. Utgången bestäms genom enkel majoritet. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst.
6.4 Röstplikt
Var och en som är satt att besluta på en statlig myndighets vägnar bör delta i alla avgöranden, om det inte finns beaktansvärda skäl för att avstå. I ärenden som avser myndighetsutövning mot enskild är varje ledamot som deltar i den slutliga handläggningen skyldig att delta även i avgörandet.
6.5 Reservation och avvikande mening
Ledamot som deltagit i nämndens beslut har rätt att reservera sig genom att låta anteckna avvikande mening till protokollet. Även föredragande och andra tjänstemän som är med om den slutliga handläggningen av ärendet har rätt att anmäla avvikande mening. Avvikande mening ska anmälas senast när protokollet justeras, såvida inte beslutet tillkännages på annat sätt.
6.6 Brådskande ärenden
Vid brådskande ärenden då utskottet inte hinner sammanträda har ordföranden rätt att få ärendet avgjort genom meddelanden mellan ordföranden och minst så många ledamöter som behövs för beslutsförhet. Om detta förfarande inte är lämpligt, får ordföranden själv avgöra ärendet. Vid icke principiella ärenden, det vill säga vid löpande ärenden inom utskottets verksamhetsområde, har ordföranden rätt att själv avgöra ärendet. Beslut som fattas på nämnda sätt ska anmälas vid närmast följande sammanträde.
6.7 Jäv
För nämnden gäller de bestämmelser om jäv som anges i förvaltningslagen. Det ankommer på ledamot att till ordföranden före sammanträde anmäla förhållande som kan innebära jäv.
6.8 Protokoll
Utskottet sammanträder efter kallelse från ordföranden. Vid nämndens sammanträden förs protokoll. Protokoll undertecknas av sekreteraren och justeras av ordföranden och den protokolljusterare som nämnden utsett för mötet.
Av protokollet ska för varje beslut framgå:
- Dagen för beslutet
- Beslutets innehåll
- Vem som fattat beslutet
- Vem som varit föredragande
- Vem som har varit med om den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet (övriga närvarande)
- Eventuell(a) avvikande mening(ar)