Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Högskolan utbildningar utvecklar studenternas förmåga att utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt bidra till hållbar utveckling utifrån Agenda 2030 och de sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarhetsdimensionerna.
Hållbarhetsmålet för utbildning anknyter till mål fyra i Agenda 2030 som handlar om att säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling: ”God Utbildning, är en grundläggande mänsklig rättighet”. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle.” Även högskolelagen pekar ut högskolor och universitets uppdrag och ansvar att främja och beakta hållbarhet (ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet). “Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa”. Att högskolans utbildningsutbud länkas till hållbarhet blir också en allt viktigare faktor för att attrahera studenter att studera hos just oss.
Att integrera hållbar utveckling i våra utbildningar görs genom att utveckla studenternas kunskaper om hållbar utveckling, deras förmåga att bidra till hållbar utveckling, samt att undervisning sker på ett hållbart och inkluderande sätt. Att arbeta med hållbarhet i utbildningarna innebär att i högre utsträckning arbeta över ämnesdisciplinsgränser för att lösa de ekologiska, sociala och ekonomiska samhällsutmaningarna världen står inför.
Inom ramen för högskolans vision, åtaganden och nationella uppdrag ska utbildningarna rusta studenterna för att till exempel bidra till klimatomställningen och hållbart resursutnyttjande, att hantera och förebygga ojämlika villkor, bidra till en god och hälsofrämjande studiemiljö (bland annat fri från trakasserier och diskriminering) och att skapa välstånd.
Innefattas i begreppet hållbarhet gör också jämställdhet och vårt ansvar att integrera jämställdhetsperspektiv i våra kärnprocesser och arbeta för att förebygga jämställdhetsproblem, bland annat i våra utbildningar. Detta är reglerat både i högskolelagen och via regeringsuppdraget JiHU, jämställdhetsintegrering av högskolor och universitet, med utgångpunkt i de jämställdhetspolitiska målen och med jämställdhetsintegrering som verktyg för förändring. Likaså innefattas arbetet med lika villkor utifrån diskrimineringslagens bestämmelser, där vi som utbildningsanordnare har ett särskilt ansvar att förebygga diskriminering kopplat till utbildningarna samt förebyggande arbete med tillgänglighetsfrågor utifrån funktionshinderspolitiken och gällande lagstiftning. Arbetet med breddad rekrytering och deltagarna är ett annat område med direkt bäring på hållbarhet kopplat till utbildningar. Alla dessa delar behöver därför också länkas och tänkas in i arbetet med hållbar utveckling och integreras i arbetsenheternas lokala prioriteringar och aktiviteter.
Kontakt
Hållbarhetsstrateg
Beatrice Löfström
E-post:
beatrice.lofstrom.2@hv.seTelefon:
0520223091Mobil:
+46739013325Rumsnummer: E418b
Kvalificerad utredare
Hanna Stafhammar Kjellgren
E-post:
hanna.stafhammar-kjellgren@hv.seTelefon:
0520223684Rumsnummer: E429