Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Elisabet Björquist

Elisabet Björquist

Universitetslektor


Dr. med. vet. i hälsovetenskap med inriktning handikappvetenskap, ssk habiliteri

elisabet.bjorquist@hv.se J536

Organisationstillhörighet

Anställd på Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik.

Forskningsområde

Forskar inom samhällsvetenskap, socialt arbete.

Doktor i medicinsk vetenskap med inriktning handikappvetenskap och habilitering, i botten socialpedagog. Jag är anställd som universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap och undervisar främst på Socionomprogrammet och magisterprogrammet i Barn- och ungdomsvetenskap. 

Forskningsintresse

Mitt forskningsområde berör barns delaktighet i allmänhet och barn med funktionsnedsättnings delaktighet i möten med välfärdsorganisationer i synnerhet. Jag har också ett särskilt intresse för samtal med barn och Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). 

Undervisning/handledning

Min undervisning är främst på Socionomprogrammet med socialpedagogisk profil, men också på Magisterprogrammet i Barn och ungdomsvetenskap. Jag undervisar främst i kurser om barn, unga och familj samt handläggning och utredning i Socialtjänsten.

Nyckelord

Barn och delaktighet, Intellektuella funktionsnedsättningar, myndighetsutövning, Alternativ och kompletterande kommunikation.

Publikationer

Avhandlingar

Björquist, E. (2016). Mind the gap: transition to adulthood – youths' with disabilities and their caregivers' perspectives. Diss. (sammanläggning) Lund : Lunds universitet, 2016. Lund.

Björquist, E. (2013). Living in transition to adulthood: adolescents with cerebral palsy and their parents' experiences of health, wellbeing and needs. (Licentiatavhandling, 2013)

Referee-granskade artiklar

Björquist, E., Persson, S. & Molin, M. (2024). ‘‘Because otherwise she’s not doing her job - if she doesn't listen’: Children’s and parents' views on participation in the assessment process according to the Swedish Disability Act. European Journal of Social Work.  1–16. https://doi.org/10.1080/13691457.2024.2407858 

Björquist, E., Persson, S. & Molin, M. (2024). ‘There is a fear of not being SUPER knowledgeable’ – Social workers striving to enhance children’s participation in the assessment process for disability support. European Journal of Social Work. (Published online 2024-01-04). https://doi.org/10.1080/13691457.2023.2297147

Björquist, E. & Tryggvason, N. (2022). When you are not here, I cannot do what I want on the tablet – The use of ICT to promote social participation of young people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities, 27(2), 466–482 DOI: 10.1177/17446295221087574

Isaksson, C. & Björquist, E. Enhanced participation or just another activity? - The social shaping of iPad use for youths with intellectual disabilities. 2021. Vol. 25(4) 619–635, Journal of Intellectual Disabilities

Björquist, E., A. Almasri, N & Hallström, I., Nordmark, N. Transitioning to Adulthood in Sweden: Comparing the Priorities of Immigrant Youths with Disabilities and Caregivers, from Middle-Eastern Countries. Research in Health Science. Online. Vol. 3, No. 1, 2018

Björquist, E., Nordmark, N., A. Almasri, N & Hallström,I. Immigrant Youths with Disabilities and Caregivers from the Middle-East—Challenges and Needs During Transition to Adulthood. Research in Health Science. Online. Vol. 2, No. 4, 2017.

Björquist, E., Nordmark, E. & Hallström, I. Parents’ Experiences of Health and Needs When Supporting Their Adolescents With Cerebral Palsy During Transition to Adulthood. Physical & Occupational Theraphy in Pediatrics. Early Online: 1-13, 2015.

Björquist, E., Nordmark, E. & Hallström, I. Living in transition – experiences of health and well-being and the needs of adolescents with cerebral palsy. Child Care Health Dev. 41, no. 2:258-65, 2015.

Bokkapitel

Molin, Björquist, Persson (2024). Mellan samverkan och samvaro - socialarbetares erfarenhet av att främja barns delaktighet i LSS-utredningar. I Broström, Magnus & Helsing, Bo (red.) (2024). Relationell praktik [Elektronisk resurs] i socialpedagogik och socialt arbete. Trollhättan: Högskolan Väst. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-22425

Björquist, E.  (2015,2022). Barn med funktionsnedsättning (Hallström, I. & Lindberg, T. (red.) Pediatrisk omvårdnad, Liber

Björquist, E. (2015) Att få komma till tals (Hansson, K. & Nordmark, E. Att arbeta med Delaktighet inom Habilitering (red.) Studentlitteratur, 2015) Lund: Studentlitteratur. 185-216. Andra upplagan. ISBN 978-91-44-15106-9

Övriga publikationer i urval

Björquist, Persson, Molin (2024). Man vill få lugnet av att – nu känner jag mig förberedd” - Om delaktighet i LSS-utredningar utifrån handläggande socialsekreterares samt barns och deras föräldrars perspektiv. Rapport i korthet. Oktober 2024. Högskolan Väst.

Björquist & Persson, (2021). ”Förberedelsen är väl grundbulten liksom” – Att möjliggöra barns delaktighet i utredningsprocessen LSS. Rapport i korthet. Maj 2021. Högskolan Väst.

Björquist, Isaksson & Tryggvason, (2019). Digitalt stöd för delaktighet - ungas användning av digital teknik inom ramen för kommunernas LSS-verksamhet. Rapport i korthet. Maj 2019. Högskolan Väst

Björquist, E., Holm, S. & Svensson, L.A. (2012). KAFU [Elektronisk resurs] en utvärderingsstudie av ett arbetsmarknadsprojekt. Trollhättan: Högskolan Väst.