Jan Gustafsson Nyckel

Professor
Forskar inom utbildningsvetenskap, pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap
Organisationstillhörighet
Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.Forskningsområde
Forskar inom samhällsvetenskap, arbetsintegrerat lärande, utbildningsvetenskap/pedagogik/didaktik.Om Jan Gustafsson Nyckel
Jag är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst
Med en bakgrund som lärare inom förskola och fritidshem och en doktorsexamen i pedagogik vid Göteborgs universitet tar min forskning sin utgångspunkt i utbildnings och -policysociologi samt arbetsintegrerat lärande där jag företrädesvis arbetar med etnografi och diskursanalys som metodologiska verktyg.
Min forskning har tagit sig olika uttryck över tid då jag har genomfört empiriska studier av skolor och ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden, akademisk karriär ur genusperspektiv, skolprestationer och kön på högstadiet, omsorg och meningsfull fritid inom fritidshem, sjuksköterskeelevers lärande under covid 19, kvalitet inom förskolan samt interprofessionellt samarbete mellan olika professioner i arbetet med barn och föräldrar.
Pågående projekt
Är engagerad i två projekt. Ett följeforskningsprojekt av Tillsammans Backar vi alla Barn I Dalsland som sträcker sig mellan åren 2024 – 2026 samt projektet Fritidshem som omsorg och undervisning i samarbete med Linköpings universitet.
Undervisningsintressen
Jag föreläser dels inom lärarutbildningen, dels på grund, avancerad och forskarutbildningsnivå kring frågor om kvalitativ metod och analys. Föreläser och undervisar även i utbildnings -och policysociologi, Arbetsintegrerat lärande, lärarprofession, akademisk karriär samt förskola och fritidshem som utbildningsinstitution.
Nyckelord
Policy, Etnografi, Diskursanalys, Förskola, Fritidshem, Arbetsintegrerat lärande,
Orcid
(https://orcid.org/0000-0003-1770-7830)
Researchgate
https://www.researchgate.net/profile/Jan-Gustafsson-Nyckel
(2) Jan Gustafsson Nyckel | Stats (researchgate.net)
Diva
https://www.diva-portal.org
Publikationer
Artiklar
Lager, Karin., & Gustafsson Nyckel, Jan (2025). “Fem tysta” och andra disciplinerande strategier: Barns perspektiv på fritidshemmets rutinsituationer. EDUCARE, no 1,. 72–98.
Areskoug Josefsson, Kristina., Olsson, Anna Karin., & Gustafsson Nyckel, Jan. (2024). Feedforward to promote scientific writing skills together – Joy at work instead of fear of failure. Innovations in Education & Teaching International, ISSN 1470-3297, E-ISSN 1470-3300, p. 1-6.
Gustafsson Nyckel, Jan., Lager, K., Eva M Johansson., & Zimmerman Nilsson, Marie-Helene. (2024). The travelling and embedding of discourses on quality in early childhood education and care. Ethnography and Education, Ahead-of-print, 1–18. https://doi.org/10.1080/17457823.2024.2414296
Haglund, B., Lager, Karin., & Gustafsson Nyckel, Jan. (2024). Ett fritidshem för alla barn? Argumenterande diskurser i remissvar angående en likvärdig utbildning. Ahead-of-print i Pedagogisk forskning i Sverige. (Författare i alfabetisk ordning).
Johnsson, A., Eklund, A.-L., & Gustafsson Nyckel, Jan. (2024). Clinical learning in times of crises: How the Covid 19 pandemic affected nursing students’ clinical learning and strategies. Journal of Praxis in Higher Education, 6(5), 47–68. https://doi.org/10.47989/kpdc591
Lager, Karin., & Gustafsson Nyckel, Jan (2022). Meaningful leisure time in School-Age EduCare: The value of friends and collective strategies. Education in the North, 29(1). 84 - 100.
Lager, Karin., & Gustafsson Nyckel, Jan (2022). Teachers enacting complementation and compensation in a restrained practice - policy and practice in Swedish School-Age EduCare. I International Journal for Research on Extended Education, 9(1). 7–21.
Gustafsson Nyckel, J., Lander, R., & Thång, P.-O. (2020). Fragmented boundary zones between theory and practice in preschool teacher education in Sweden. Journal of Praxis in Higher Education, 2(20), 87–112.
Berglund, E., Gustafsson, Jan., Lager, K., & Lundqvist, J. (2019). Det dubbla kompetenskravet: En studie av lärarstudenters kompetenslärande inom en ny lärarutbildning. FORSKNING I PÆDAGOGERS PROFESSION OG UDDANNELSE. FPPU / Vol. 3 / nr. 1. 88 - 101. (Författare i alfabetisk ordning)
Angervall, P., Erlandson, P., & Gustafsson, Jan. (2018). Challenges in making an academic career in education sciences. British journal of sociology of education, 19(4), 451-465. https://doi.org/10.1080/01425692.2017.1356219. (Författare i alfabetisk ordning)
Gustafsson, Jan. (2018). Differentiation through individualisation – an ethnographic investigation of how one Swedish school creates inequality, Etnography & Education, 13(1), 52-68. http://dx.doi.org/10.1080/17457823.2016.1254054
Angervall, P., Gustafsson, Jan., & Silfver, E. (2018). Academic Career: On institutions, social capital and gender, Higher Education Research & Development, 37(6), 1095-1108. (Författare i alfabetisk ordning).
Gustafsson, Jan. (2017). Projects as policy tool. A policy ethnographic investigation in the field of education in Sweden. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 3(3), 241-252. DOI: 10.1080/20020317.2017.1301047.
Lager, K., Sheridan, S., & Gustafsson, Jan. (2016). Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre, Scandinavian Journal of Educational Research, 60(6). 694-708. DOI: 10.1080/00313831.2015.1066434
Böcker och Bokkapitel
Bøje, J., Rothuizen J. J., Gustafsson Nyckel, Jan., & Kristiansen, A. (2024), In defense of meaning: - or why pay is not enough to attract teachers and social educators. . In Bøje, J. D., Rothuizen, J. J., Nyckel, J. G. & Kristiansen, A. (red.). Professionsuddannelser i krise?: Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. s 218 – 230. Syddansk Universitetsforlag. (Författare i alfabetisk ordning).
Bøje, J., Rothuizen, J. J., Nyckel, J. G. & Kristiansen, A., 2024, Introduction. In Bøje, J. D., Rothuizen, J. J., Gustafsson Nyckel, Jan., & Kristiansen, A. (red.). Professionsuddannelser i krise?: Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. s.7 – 29. Syddansk Universitetsforlag. (Författare i alfabetisk ordning).
Lager, K., Gustafsson Nyckel, Jan., Sjöberg, L., & Larsson, J. (2024). Varför vill jag bli lärare i fritidshem? Lärarstudenter skriver om meningsskapande. In Bøje, J. D., Rothuizen, J. J., Nyckel, J. G. & Kristiansen, A. (red.). Professionsuddannelser i krise?: Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. s. 66 – 84. Syddansk Universitetsforlag.
Sjöberg, L., Gustafsson Nyckel, Jan., Lager, K., & Larsson, J. (2024). Vad är en bra fritidshemslärare? Nya fritidhemsstudenters diskursiva konstruktioner av fritidshemlärarsprofessionen och fritidshemslärarkompetenser. In Bøje, J. D., Rothuizen, J. J., Nyckel, J. G. & Kristiansen, A. (red.). Professionsuddannelser i krise?: Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. s. 84 - 108. Syddansk Universitetsforlag.
Haglund, B., Gustafsson Nyckel, Jan., & Lager K. (Red.). (2024). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Gleerups Utbildning AB.
Gustafsson Nyckel, Jan. (2024). Vägen mot det undervisande fritidshemmet. I Björn, Haglund, Jan Gustafsson Nyckel, J. & Karin, Lager K. (Red.). (2024). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Gleerups Utbildning AB.
Gustafsson, Jan., & Thång, P-O. (2017). Workplace Learning in Higher Education: Two Examples from a Swedish Context. In Bowen, T. & Drysdale, M. T. B. (Eds.), Work-integrated Learning in the 21st Century: Global Perspectives on the Future, (35-49) (International Perspectives on Education and Society, V32), Bingley, UK: Emerald Publishing Limited., Bingley, UK, Emerald Publishing Limited, ISBN: 978-1-78714-860-4.