Swedish parents' satisfaction and experience of facilitators and barriers with Family Check‐up : A mixed methods study
Julie S. Lundgren, Jennie Ryding, Ata Ghaderi, Susanne Bernhardsson
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Universitetslektor
Mitt avhandlingsprojekt är samfinansierat av den Barn- & Ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst (BUV) och Närhälsan Utvecklingscentrum för Barns Psykiska Hälsa i Göteborg (UPH). UPH implementerar och utbildar i den evidensbaserade modellen Family Check-Up (FCU).
I stort fokuserar mitt avhandlingsarbete på socialarbetare inom familjebehandling och deras professionella lärande och utveckling. Mer detaljerat tittar jag på vikten och användningen av reflektion/ reflekterande praktik i deras vardagliga arbete, samt tillhandahållna resurser och möjligheter för reflektion och lärande från organisationens sida. Ytterligare fokus för avhandlingen är evidensbaserad praktik och evidensbaserade modeller i socialt arbete i Sverige, där exemplet i avhandlingen utgörs av FCU. Mer specifikt utgör den eventuella inverkan av FCU, som evidensbaserad modell, på praktikers vardagliga arbete fokus och mer specifikt i relation till reflektion och lärande. EBP kritiseras inte sällan för att vara oförenligt med mer komplexa och dynamiska praktiker, så som socialt arbete, och som ett hot mot mer ”icke mätbara” verktyg i den dagliga praktiken som t.ex. reflektion, tyst kunskap och beprövad erfarenhet.
Syftet med avhandlingen är således att undersöka familjebehandlares användning, erfarenhet och möjlighet till reflektion och lärande i den vardagliga praktiken och så i relation till användning av en evidensbaserad modell, i detta fall FCU. Kan reflekterande praktik och EBP förenas och kombineras i praktiken för att på så sätt främja professionellt lärande och utveckling, istället för att t.ex. beskrivas som ett motsatspar? Socialt arbete är ett komplext arbetsfält, därtill i ständigt behov av kunskapsutveckling och fördjupad kunskapsinsikt för vilket både EBP och reflektion kan ses fördelaktiga och viktiga. Ytterligare forskning på området kan bidra till en uppdaterad, och med samtiden mer överensstämmande bild, av förekomst, användning och förutsättningar för både reflektion och EBP.
---
Här finns dessutom artikeln "Ny förståelse för forskningsbaserade modeller i familjebehandlande socialt arbete" som publicerades i Barnbladet nr 1. 2020: Länkat PDF-dokument
Publikationer
Julie S. Lundgren, Jennie Ryding, Ata Ghaderi, Susanne Bernhardsson
Jennie Ryding
Jennie Ryding, Emma Sorbring
Jennie Ryding
Jennie Ryding
Emma Sorbring, Jennie Ryding
Jennie Ryding, Anette Bolin, Emma Sorbring
Jennie Ryding
Jennie Ryding
Jennie Ryding
Jennie Ryding, Inga Wernersson
Jennie Ryding
Jennie Ryding, Emma Sorbring, Inga Wernersson
Emma Sorbring, Anette Bolin, Jennie Ryding