Johan Gross
Avdelningschef
Organisationstillhörighet
Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.Forskningsområde
Forskar inom humaniora, språk och litteratur, jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik.Forskningsintressen
Mina forskningsintressen berör framförallt olika aspekter av sociolingvistik, fonetik och flerspråkighet. Huvudfokus i min forskning berör hur språkliga strukturer varerar med hänsyn till olika sociala omständigheter och faktorer. Jag är också intresserad av språkideologier (ex. förestälningar om rätt och fel, bra och dåligt språk) och hur dessa reproduceras i skolan.
Undervisning
Jag undervisar både på distans- och på campuskurser, i kurser som framförallt berör språklig struktur, språknormer och ideologier, sociolingvistik, flerspråkighet och språkligvariation, bedömning samt bild och textanalys. Förutom dessa kurser handleder jag lärarstudenter i sitt uppsatsskrivande både på campus och distans.
Publikationer Google scholar
Gross, Johan & Boyd, Sally. (2022). Sweden: Suburban Swedish. Kapitel i: Urban contact dialects and language change: Insights from global north and south. Red: Paul Kerswill & Heike Wiese. Routledge studies in language change series. London: Routledge
Forsberg, Julia, Ribbås, Maria Therese & Gross, Johan. (2020). Self-assessment and standard language ideologies: bilingual adolescents in Sweden reflect on their language proficiencies. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-15.
Gross, Johan & Forsberg, Julia. (2019). Weak Lips? A Possible Merger of /i:/and/y:/ in Gothenburg. Phonetica, 1-21.
Gross, Johan. (2018). Mapping vowels: Variation and change in the speech of Gothenburg adolescents. Avhandling: Göteborgs Universitet. Göteborg.
Gross, Johan. (2018). Segregated vowels: language variation and dialect features among Gothenburg youth. Language variation and change, 30(3), 315.
Gross, Johan, Boyd, Sally, Leinonen, Therese & Walker, James. (2016 ). A tale of two cities (and one vowel): Sociolinguistic variation in Swedish. Language Variation and Change, 28(2), 225-247.