Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Forskar inom området samhällsvetenskap, pedagogik, socialpsykologi.
Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.
Forskar inom samhällsvetenskap, psykologi, arbetslivsstudier.
Rumsnummer: I527
Jag är professor i Pedagogik och är ordförande i Ämnesråd för forskarutbildning i Pedagogik med inriktning mot AIL vid Högskolan Väst. Min forskning handlar om samarbete, kommunikation och lärande i grupp inom skola och arbetsliv. Jag är intresserad av både ledarens och gruppmedlemmarnas perspektiv och min målsättning är att genom forskningen kunna öka förståelsen för och kunskapen om vad som händer när individer arbetar och kommunicerar i gruppsammanhang. Min forskning har framförallt bedrivits inom socialpsykologiska teorier och empiri har jag hämtat från intervjuer, deltagande observation, filminspelningar och enkäter.
Det är tre huvudsakliga områden som forskningen är inriktad mot. Det första handlar om elevers ambitionsnivåer och hur dessa styr gruppens interaktionsmönster i samarbetssituationer. Den forskningen visar hur elevernas olika ambition med skolarbetet påverkar vilken roll de får i gruppen och hur rolltagandet i sin tur skapar både frustration men även förnöjsamhet hos dem. Jag disputerade inom detta område 2008 vid Linköpings universitet. Avhandlingen har titeln Elevers tillvägagångssätt vid grupparbete – Om ambitionsnivå och interaktionsmönster i samarbetssituationer.
Det andra området behandlar bedömning av kunskap och förmåga när elever arbetar i grupp. Bedömning av elevers individuella och gruppens gemensamma kunskaper och förmågor vid grupparbete upplevs av många lärare som en utmaning och forskningen visar att bedömningen ofta sker på mer informellt än formellt sätt. I ett pågående forskningsprojekt undersöker jag och mina kollegor hur en intervention i form av en utbildningsinsats påverkar lärare och elevers förmåga att göra bedömningar när elever arbetar i grupp.
Det tredje forskningsområdet handlar om ledarskap i föräldragrupper för blivande och nyblivna föräldrar. Grupperna leds oftast av barnmorskor och barnsjuksköterskor som inte har formell kunskaper inom utbildningsområdet. Forskningen visar att det är en utmaning för ledarna att leda dessa föräldragrupper. För närvarande studerar vi hur interventioner i form av utbildning, handledning och en smartphone applikation kan stödja ledarna och stärka nya föräldrar i deras föräldraskap.
Jag undervisar framförallt på forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst men också på flera av lärarprogrammen vid högskolan. Jag handleder även ett antal doktorander både vid Högskolan Väst och vid Linköpings Universitet.
Ordförande i Ämnesrådet för forskarutbildning i pedagogik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande
Jag anlitas regelbundet som granskare för internationella vetenskapliga tidskrifter inom pedagogik och omvårdnadsforskning. Jag har också uppdrag som betygsnämndsledamot och sakkunniggranskare för lektorat.
Grupparbete, bedömning vid grupparbete, föräldragrupper.
Refereegranskade artiklar
Barimani, M., Forslund Frykedal, K., Rosander, M., & Berlin, A. (2018). Childbirth and parenting preparation in antenatal classes. Midwifery, 57, 1-7. DOI: 10.1016/j.midw.2017.10.021
Berlin, A., Rosander, M., Forslund Frykedal, K., & Barimani, M. (2018). Walk the talk: Leader behavior in Swedish parental education groups. Nursing & Health Sciences. DOI: 10.1111/nhs.12399
Forslund Frykedal, K., & Hammar Chiriac, E. (2017). Student collaboration in group work – Inclusion as participation. International Journal of Disability, Development and Education, 65, 183–198.
Böcker och bokkapitel
Populärvetenskapliga publikationer
IASCE – International Association for the Study of Cooperation in Education
Publikationer
Forskningsprojekt