Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Monica Orwehag

Universitetslektor

Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.

Forskar inom området samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap, pedagogik.


Forskningsområde/forskningsintresse

Monicas forskning handlar dels om examensarbeten för studenter på olika yrkesutbildningar, dels om lärares balansgång mellan ansvaret för elevgrupp och individ. Tidigare har hon forskat om de olika yrkeskulturerna för fritidspedagoger och lärare.

Undervisning/handledning

Monica är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Nyckelord

Examensarbeten, lärare, ansvar, studenter, yrkesutbildningar.


Publikationer


Unika individer och kollektivt samspel

Publicerat

Unika individer och kollektivt samspel

I detta kapitel diskuterar vi kunskaper och kunskapande i förhållande till individ och grupp. Vilka föreskrifter finns i styrdokumenten? Vi dröjer...

Energibesparing i ord och handling : Installation av energisparsystem och undervisning om elenergi i relation till hållbar utveckling : förskoleanställdas erfarenheter och förskolebarns förståelse

Publicerat

Energibesparing i ord och handling : Installation av energisparsystem och undervisning om elenergi i relation till hållbar utveckling : förskoleanställdas erfarenheter och förskolebarns förståelse

Centrum för hållbar utveckling (CHU) på Högskolan Väst har tillsammans med teknikföretaget Raybased finansierat och genomfört detta forskningsproje...

Scholarly skills as everyday practice : implications for education

Publicerat

Scholarly skills as everyday practice : implications for education

Purpose - The purpose of this paper is to understand how teachers, nurses and engineers view the use of scholarly skills, such as research and...

Appendix

Publicerat

Appendix

Förord till den svenska utgåvan

Publicerat

Förord till den svenska utgåvan

Perspektiv på fritidshemspedagogik

Publicerat

Perspektiv på fritidshemspedagogik

Barnintervjun : ur barnperspektiv och barns perspektiv

Publicerat

Barnintervjun : ur barnperspektiv och barns perspektiv

Fritidspedagogisk didaktik : att vara lärare i fritidshem

Publicerat

Fritidspedagogisk didaktik : att vara lärare i fritidshem

Vetenskaplighet som yrkeskompetens : en intervjustudiestudie

Publicerat

Vetenskaplighet som yrkeskompetens : en intervjustudiestudie

According to the Swedish Higher Education Act all university education should aim at developing students' abilities to make independent and critica...

Att leda den fria tidens lärande : med gruppen i fokus

Publicerat

Att leda den fria tidens lärande : med gruppen i fokus

Den ständiga frågan om individ och grupp : några inledande reflektioner

Publicerat

Den ständiga frågan om individ och grupp : några inledande reflektioner

Konsten att navigera mellan individ och grupp : lärares uppdrag i skola, förskola och fritidshem

Publicerat

Konsten att navigera mellan individ och grupp : lärares uppdrag i skola, förskola och fritidshem

Lärande i fria miljöer

Publicerat

Lärande i fria miljöer

Hur balanserar lärare mellan ansvaret för hela gruppen och för varje enskilt barn? : arbetsrapport från en pilotstudie, maj 2007 – oktober 2008

Publicerat

Hur balanserar lärare mellan ansvaret för hela gruppen och för varje enskilt barn? : arbetsrapport från en pilotstudie, maj 2007 – oktober 2008

Rapporten innehåller två delar. Den första utgörs av rapporteringen av det arbete som utförts inom projektet under de första 18 månaderna, den andr...

The undergraduate thesis in academic professional education (teachers, nurses and social workers) : A study of supervisors’ and examiners’ perspectives

Publicerat

The undergraduate thesis in academic professional education (teachers, nurses and social workers) : A study of supervisors’ and examiners’ perspectives

"But I Am Going to Be a Teacher, Not a Researcher!" : A Study of Students' Perspectives om Degree Projects in Teacher Education

Publicerat

"But I Am Going to Be a Teacher, Not a Researcher!" : A Study of Students' Perspectives om Degree Projects in Teacher Education