Sara Andersson

Universitetslektor
Organisationstillhörighet
Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.Undervisning
Jag undervisar på ämneslärarprogrammet med inriktning samhällskunskap och på det barn- och ungdomsvetenskapliga magisterprogrammet.
Forskningsområde
Jag disputerade i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet 2020 och skrev min avhandling om konstruktioner av läsande flickor i läsundersökningar under 1900-talet fram till idag (Läsande flickor: Läspolitik och det genomlysta subjektet). I mitt postdokprojekt, som bar arbetstiteln Att röra vid, beröras av och röra sig med böcker: Om barns läsning som frisk- och sjuklighetsfaktor, undersökte jag bland annat diskursiva och affektiva praktiker kring läsfrämjande verksamheter riktade till spädbarn och spädbarnsföräldrar. Projektet har utmynnat i ett bokmanus som planeras att publiceras under våren 2025.
Fr.om. hösten 2024 fram till 2028 arbetar jag med ett projekt som finansieras av Vetenskapsrådet. Projektet har titeln Kapprumsbibliotek, bokpåsar och boksamvaro: Materialitet och känslopraktiker i läsfrämjande aktiviteter för yngre barn i förskolan.
Jag har även medförfattat en rapport om hbtq-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö på uppdrag av Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Rapporten består framför allt av en forskningsöversikt men även en primärstudie om transpersoners arbetsmiljö i svensk kontext.
Publikationer
Monografier
Andersson, S. [in press]. Röra vid böcker. Diskursiva och materiella arrangemang kring bebisars boksamvaro. [Vetenskapligt granskad i double-blind-process via Kriterium] Svenska Barnboksinstitutets skriftserie. Makadam förlag.
Andersson, S. (2020). Läsande flickor. Läspolitik och det genomlysta subjektet. (Doktorsavhandling). Stockholms universitet.
Bokkapitel
Andersson, S. [2024]. Knacka på böcker. Bebisar och boksamvaro under ett besök på biblioteket. I Berglund, K. & Steiner, A. (red.). Litteratursociologi i nytt ljus. Skrifter utgivna av Avdelningen för litteratursociologi, Uppsala universitet.
Andersson, S. (2024). Läs och läs goda böcker! Läsning och hälsopolitik i dag och på 1930–1950-talet. I Erlanson, E., Helgason, J., Henning, P. & Lindsköld, L. (red.). Litteratur, konst och politik i välfärdsstatens Sverige. KVHAA Konferenser: Kungliga Vitterhetsakademien.
Rapport
Eriksson, A., Andersson, S. & Björk, S. (2022). Hbtq-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö – en kunskapssammanställning. Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Forskningsbaserad guide
Andersson, S. & Eriksson, A. (2024).God arbetsmiljö för hbtqi-personer – en forskningsbaseradguide till arbetsplatser. Myndigheten för arbetsmiljökunskap.