Thomas Pederson

Professor
Human-Computer Interaction, Augmented Reality, Artificial Intelligence
Organisationstillhörighet
Anställd på Avdelningen för informatik.Forskningsintresse
Jag designar system som förändrar hur vi uppfattar, tänker och agerar i vår omedelbara omgivning. Som aktiv forskare inom människa-dator-interaktion i över 25 år är jag särskilt intresserad av digitala system som kopplas till omedvetna kognitiva processer i våra sinnen. Vår senaste forskning kombinerar Augmented Reality, eye tracking och Artificiell Intelligens för att guida eller påverka mänskligt beteende utan att användarna märker det, så kallad Subtle Guidance. Naturligtvis är ocskå de etiska aspekterna av den typen av påverkande teknologier en del av min forskningsagenda.
Hur min forskning kan göra skillnad
Informationsöverflöd och stress gör det svårt för många av oss att fatta välgrundade beslut, både professionellt och i privatlivet. Dessutom är den mänskliga hjärnan inte konstruerad för att säkerställa uppnåendet av långsiktiga mål (personliga eller organisatoriska) utan tenderar att prioritera handlingar som ger omedelbara eller kortsiktiga fördelar. Lösningar inom omedveten människa-datorinteraktion kan potentiellt hjälpa oss människor att förändra vårt beteende så att vi i högre grad når långsiktiga mål istället för att enbart fokusera på kortsiktiga belöningar – både som individer och som kollektiv. Exempel på tillämpningsområden: hälso- och sjukvård, klimatförändringar, krishantering.
Externa uppdrag
- Vetenskaplig kommissionär, Nationella Etikprövningsmyndigheten (2024–).
- Styrkommittémedlem, NordiCHI biennal konferens om Människa-datorinteraktion (2012–).
- Extern rådgivare (2024) och granskningspanelmedlem (ordförande 2021, vice ordförande 2020, samt medlem 2019, 2017 och 2016) för Human Factors and Technology-utlysningarna vid Finlands Akademi.
- Extern medlem i betygsnämnd eller opponent vid disputationer vid Lunds universitet (2018, 2017), Tromsø universitet (2013), Tammerfors universitet (2012), Örebro universitet (2011).
Undervisning/handledning
Jag undervisar doktorander, master- och kandidatstudenter i datavetenskap vid Institutionen för Ingenjörsvetenskap samt studenter i informationssystem vid Handelshögskolan, om människa-datorinteraktion och användarupplevelsedesign. Jag använder ofta exempel från fallstudier som vi genomför i Open Lab på interaktiva plattformar som bygger på Augmented Reality, Virtual Reality, eye tracking och Artificiell Intelligens.
Nyckelord
Människa-datorinteraktion, Augmented Reality, Artificiell Intelligens, Perception, Kognition.
ResearchGate/LinkedIn
Media
Professorsinstallation vid Högskolan Väst 2022
Grupperingsblock