Projektet arbetar med att följa, följa upp och kartlägga pågående aktiviteter som syftar till breddad rekrytering och att utifrån evidens prova nya aktiviteter. Projektet arbetar med fem teman.
1. Kulturförändrade aktiviteter.
Exempel på en aktivitet som följs upp är mentorprojektet Näktergalen. Projektet genomförs på en skola i ett etniskt segregerat och socioekonomiskt utsatt område. En elev i mellanstadiet får en mentor som är student vid Högskolan Väst och förhoppningen är att mötet mellan elev och mentor leder till ökad studiemotivation och väcker tankar om framtida studier.
2. Studievägledande aktiviteter.
Ett exempel är aktiviteten ”vad ska jag bli?” som genomförs tillsammans med Hälsokällan. Aktiviteten tar avstamp i att en ökad och mer jämlik övergång till högskolan är starkt kopplad till en kultur- och attitydförändring av synen på högre utbildning och vilka den är till för.
Aktiviteten antas ha långsiktiga effekter på kultur- och attitydförändring till högskoleutbildning. Tillsammans med några skolor i Fyrbodal tas ett material fram för att stödja skolor och lärare för att nå läroplanens mål för studie- och yrkesvägledning i årskurs 1–6. En del i arbetet syftar till att visa förebilder som utmanar könsbundna studie- och yrkesval.
3. Stödjande aktiviteter för goda studieresultat.
Projektet följer olika former av läxhjälpsprojekt som utförs både inom lärosätets lokaler, på skolor och i idrottsföreningar. Om fler ungdomar fullföljer sina studier kommer också fler att välja att fortsätta studera efter gymnasiet. Intize är en framgångsrik verksamhet som fungerat väl i ett tiotal år. Läs om Intize!
4. Aktiviteter i relation till breddad rekrytering och breddat deltagande.
Ökad Högskoleövergång har i samarbete med institutionerna och den kommunala vuxenutbildningen i en kommun i Fyrbodal tagit fram ett underlag för behörighetsgivande utbildning, HögskoleVux. Läs mer!
5. Aktiviteter för att minska det geografiska avståndets betydelse för högskolestudier.
Ökad Högskoleövergång samverkar med bland annat lärarutbildningen för att prova olika former av lärarutbildning som gör det möjligt att studera till lärare och bo kvar hemma. Till exempel används ett koncept på yrkeslärarprogrammet där studenterna befinner sig på campus i Trollhättan högst en dag per vecka. Denna veckodag är alltid samma under hela utbildningstiden. För övrigt sker utbildningen på distans. Det här konceptet ger pedagogiska fördelar och gör det möjligt för personer med lång resväg att studera.