Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Du skapar ditt konto enligt instruktionen i ditt välkomstmejl.

När du skapar ditt konto väljer du ett lösenord för ditt HV-konto. Du väljer även en personlig pinkod till ditt Västkort som du behöver för dörrpassering, lånekort på biblioteket, utskrifter och kopiering m.m. Du får en personlig e-postadress och tillgång till en egen hemkatalog.

Du kan i efterhand gå in i "Mitt Konto" och byta ditt lösenord och ändra flera andra uppgifter. Om du vill använda det trådlösa nätverket eduroam lägger du också in ett lösenord för detta men först måste du ha legitimerat dig. Det gör du i Servicecenter i samband med att du får ditt västkort. 

Här kan läsa om de regler och riktlinjer som du godkänner i samband med att du skapar ditt konto samt om vilket ansvar du har när du använder högskolans IT-resurser.

Öppna ett befintligt konto

Du som redan har ett konto sedan tidigare ska fortsätta att använda det kontot. Om det är stängt använder du vår självservice för att öppna det. Öppna ett befintligt konto i systemet Mitt Konto.

Hur länge är ditt konto öppet?

Ett år efter din senaste registrering på en kurs hos oss kommer ditt konto att stängas. Detta innebär att du inte längre kan komma åt dina filer, din e-post, OneDrive eller Office-programmen om du har installerat Office 365 ProPlus med din Högskolan Väst-licens. Tänk på att kopiera det material (filer, e-post och bilagor) som du vill spara innan ditt konto stängs.

Om du har gjort ett studieuppehåll eller behöver mer tid på dig av någon annan anledning så kan du förlänga kontots öppettid med ytterligare ett år. Du öppnar och förlänger kontot själv via systemet Mitt Konto, klicka på "Jag kan inte logga in".

Lösenord

Dina inloggningsuppgifter är en värdehandling och skall hanteras säkert. Misstänker du att ditt lösenord kommit i orätta händer skall du genast byta det. Gå till systemet Mitt Konto och byt ditt lösenord. Kom ihåg att du är personligt ansvarig för vad som sker med dina inloggningsuppgifter.

Om du fyllde i ditt mobiltelefonnummer eller privat e-postadress när du aktiverade ditt konto, kan du själv gå in på "Mitt Konto" och skicka en återställninglänk för lösenord med sms eller e-post till dig själv.

Senast uppdaterad