Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Vad händer om jag lägger ett dokument i mappen "Shared with Everyone"?
Man kan tro att de dokument som du lägger i denna mapp kommer samtliga inom organisationen att se med automatik. Så är det inte riktigt, dokumentet blir visserligen tillgängligt för alla, men den som vill se det måste aktivt leta efter dokumentet eller söka på den som delat ut det för att se dokumentet.

Om jag delar dokument med någon annan, vad händer om vi båda jobbar i det samtidigt?
Det är inga problem att jobba i samma dokument. Det finns då ingen save-knapp utan det sparas med automatik kontinuerligt. Det är fullt stöd för multianvändare. Man ser varandras markörer och längst upp till höger i statusfältet ser man vilka som är inne och jobbar i dokumentet.

Tas det backup?
IT-avdelningen har ingen möjlighet att ta backup på innehåll i OneDrive for Business. Saknar du något dokument har du möjlighet att hitta det i OneDrive for Business papperskorg. Papperskorgen hanterar du själv och du hittar den när du är inloggad i Office365. Papperskorgen töms med automatik efter 90 dagar. Så här kommer du till papperskorgen:

  1. Gå till Onedrive.
  2. Klicka på kugghjulet uppe till höger.
  3. Välj "Site Contents".
  4. Klicka på "Recycle Bin" längst till höger.

Versionshantering
Om du jobbar med Office dokument har du även möjlighet att aktivera versionshantering. Då kan du ställa in så att de senaste versionerna av ett dokument finns tillgängliga, se avsnittet nedan.

Hur gör man för att få tillbaka en äldre version?
Som standard är inte versionshantering aktiverat utan detta är något som du själv måste göra genom att följa stegen nedan:

  1. Gå till Onedrive.
  2. Därefter till Documents.
  3. Välj "Site settings".
  4. Välj "Site Libraries and Lists".
  5. Välj "Costumize Documents"
  6. "Versioning settings".
  7. Välj "Create major versions".
  8. Välj antal versioner du önskar spara under "Keep the following number of major versions", t ex 10. Då sparas de senaste tio versionerna av ett dokument.

För att hantera gamla versioner måste du jobba med dokumentet i vanliga Word, där väljer du File och ser då en knapp som heter "Versions".

Senast uppdaterad