Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Vanan att skjuta upp saker till sista minuten, eller att inte få dem gjorda i tid alls, kan bero på flera saker. Prestationsångest, perfektionism och bristande motivation är bara några av dem. Den här gruppen syftar till att hjälpa dig bryta ditt prokrastineringsbeteende. Detta gör vi genom att skapa en yttre kontroll, dela upp studiearbetet i delmål och belöna goda studievanor.

Modellen vi utgår ifrån är hämtad från universitetet i Leiden i Holland där den använts i många år med goda resultat. Modellen bygger på att gruppens deltagare är med och ansvarar för varandras framsteg. Det är alltså en grupp för studiestöd och inte gruppterapi.

Gruppledare är Sofia Bramfors (studiehandledare) och Annette Ryckenberg (kurator).

Information om tider samt anmälan

Gruppen består av ca 12 deltagare. Vi träffas på högskolan måndagar kl. 15:15- 16:15 med start 25 september. Obligatoriskt med anmälan.

Vi har löpande intag under terminen. Om du inte får en plats i gruppen direkt, hamnar du i kö och får ett meddelande så snart det blir en plats ledig.

Klicka här för att anmäla dig

Inför första tillfället ska du

  • Noga läsa igenom information och regler nedan.
  • Titta på följande Ted talk av Tim Urban om prokrastinering.
  • Ta med penna och anteckningsblock som du kan använda som loggbok.
  • Stänga av mobil och dator om du har dem med dig.

Upplägg

Varje träff är upplagd på samma sätt och innehåller följande tre moment:

  1. Arbete i par
    Gruppledarna delar in er i par och ni bestämmer veckans delmål. 

  2. Stormöte
    Vi skriver in hur veckan har gått i din personliga översikt. Därefter presenterar varje deltagare sina nya delmål för den kommande veckan. Vid behov hjälps vi åt att precisera uppgiften.

  3. Diskussion (frivillig del)
    Den sista delen ägnas åt att diskutera utifrån olika teman som exempelvis studieplanering, effektiva inlärningsmetoder, tentaångest och så vidare. Gruppen delar med sig av tips och erfarenheter.

Regler och villkor

För att gruppen ska fungera bra och du ska nå målet med prokrastineringsgruppen behövs bestämda regler och villkor:

  • Du kommer i tid.
  • Du stänger av och lägger undan din mobil. 
  • Du gör dina delmål
  • Du ringer/träffar din medstudent den tid ni avtalat.
  • Du kommer på alla träffar.
  • Eventuell frånvaro (pga: tenta, föreläsning, sjukdom) ska anmälas före träffen.
  • Vid frånvaro ska du skicka ett mejl med dina nya delmål för kommande vecka och också berätta hur det gått med delmålen för veckan som gått.
  • Det som sägs inom gruppen stannar inom gruppen.

Om du bryter mot reglerna

Du kommer att få en personlig översikt där vi tillsammans följer upp hur det går för dig. Där kommer du varje vecka få ett plus (+) om du följt reglerna. Om du missar att följa någon regel får du ett minus (-). När du har totalt två minus är det s.k. ”skarpt läge”. Därefter måste du ha plus (+) på allt tre veckor i rad. Får du ytterligare ett minus när du är i skarpt läge måste du tyvärr lämna gruppen. Om du däremot klarar av allt under tre veckor, alltså bara får plus, nollställs räkningen. Har du fått lämna gruppen är du välkommen att anmäla dig igen efter fem veckor.

Kontakt och frågor

Vid ytterligare frågor, mejla till slutaskjutaupp@hv.se.

Senast uppdaterad