Öva upp din läshastighet
Fördelen med att läsa snabbt är att mer tid kan gå till att tänka, reflektera, läsa om, anteckna och skriva. Det betyder också att läsningen inte fastnar i detaljer, utan textens helhet, syfte och mening kommer fram tydligare.
Testa din läshastighet genom att välja en medelsvår tidningstext utan bilder. Ta tid under läsningen och räkna efteråt ut antal ord per minut. Gör om proceduren med tre olika texter och räkna ut medelvärdet. Ligger du under 275 ord i minuten bör du öva upp hastigheten (enligt Marshall, 2000, s. 57). Holmqvist och Andersson (2005) nämner att normalläsaren ligger mellan 180-360 ord i minuten. Det finns ett stort normalspann alltså.
Det finns många tips för hur du kan öva upp din läshastighet. Men kom ihåg att snabbhet inte är allt, utan förståelsen måste hänga med. Att pausa läsningen och kontrollera sin läsförståelse med att sammanfatta eller besvara läsförståelsefrågor är viktigt. Här kommer några röster:
Tony Buzan (1985)
Öva upp ögat så att det utökar sin synbredd och tar in hela ordbilder. Genom att läsa sifferkombinationer i först tre, sedan fyra, fem och sex kombinationer övar du upp ögats synbredd och lär det att "läsa" mer och snabbare.
Håll ihop tumme och pekfinger, så att långfingret och övriga fingrar bildar en enhet. Håll handen i 45 graders vinkel mot textraderna och för handen i jämn läshastighet. Försök att uppnå den snabbaste takten, samtidigt som läsförståelsen är intakt. Peka med fingret en bit in på raden och sluta innan raden slutar, låt ögat ta in de första och sista orden på egen hand. När du märker att det är möjligt, låt långfingret peka på varannan rad, så att ögat avläser två rader i taget.
Björn Liljeqvist (2021)
Ta en tråkig, skönlitterär bok. Öva inte på kurslitteratur. Läs med pennan i hand och för pennan i en jämn takt under varje rad medan du läser. Sätt på en metronom för att hålla takten. Läs i cirka en kvart och öka takten på metronomen och pennrörelsen till dess det går så snabbt att du inte förstår vad du läser. Notera den takten för att jämföra med. Efterhand kommer du att märka att takten du läser i och samtidigt förstår, ökar allt eftersom.
Ann Larson (specialpedagog, Högskolan Väst, 2021)
Läs med pennan, en spetsig penna, som vägleder ögat i jämn takt att fokusera på ordbild efter ordbild, rad efter rad. Med den enkla vanan att låta pennspetsen följa orden kan en student öka sin läshastighet till det dubbla.
Tor Ghai (2017)
I den inspelade föreläsningen av Tor Ghai, som utvecklat Tortalk, berättar han hur han övar upp sin läshastighet med hjälp av Tortalk. Även när du lyssnar på texten, kan du öka hastigheten till dess att du når snabbast hastighet gentemot bibehållen textförståelse. och det är samma kognitiva process av att successivt vänja örat och huvudet vid att lyssna på en snabbspolad, datorgenererad röst, som det är att öka takten med penn-eller handrörelse. Du hittar filmen här:Högskolan Väst - TorTalk talsyntes.
Som du märker så tipsar många om att följa texten med penna eller långfinger, med det finns även andra som menar att det gör läsningen långsam. Holmqvist och Andersson (2005) är generellt kritiska till att öva upp sin snabbläsning, utan menar på att hjärnans förståelseprocesser bestämmer takten. Är det viktigt och hjärnan vill förstå, då går det långsamt utan att det är negativt. Även om läshastigheten ökar, så ökar inte läsförståelsen i samma takt vilket gör att effekten blir snarlik skumläsning eller att skanna igenom. Däremot menar de att snabbläsning är bra på en text du är väl förtrogen med och som hjärnan känner igen. Då behöver hjärnan bara repetera och damma av minnet och en snabb lästakt blir effektiv.
Kanske är det som Rienecker och Stray Jörgensen (2015) anser: "Studenters problem med läsning är ofta en fråga om lämplig läsmetod i en given situation, snarare än om läshastighet eller prioritering av vad man ska läsa" (s. 161).
Litteraturtips
- Buzan, T. (1985). Avancerad läsning: en ny metod för att läsa snabbare och förstå mer. Sv. managementgruppen.
- Ghai, T. (31 okt., 2017). Föreläsning om studieteknik och TorTalk som hjälpmedel. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=fyMCKNA-YGc
- Holmqvist, K., & Andersson, B. (2005). Snabbläsning - något för dyslektiker? Dyslexi, 10(1), 12-21. https://portal.research.lu.se/portal/files/4660574/625417.pdf
- Marshall, P. (2000). Din guide till effektiva studier. Liber.
Rienecker, L. & Stray Jørgensen, P. (2012). Klara dina studier!: handbok för studenter på universitet och högskola. Liber.