Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Kanske läser du texten från första bokstaven till sista, som när du läser en deckare? Kanske stryker du under vartannat ord i tanken att det är viktiga fakta, men utan att veta hur viktiga de är för helhetsförståelsen?

En vetenskaplig artikel beskriver oftast en forskningsstudie. Själva texten är skriven med vetenskapliga termer och riktar sig till andra forskare. Den är ofta på engelska. Det kan innebära att läsningen stannar upp och tiden går till att slå upp ord, översätta ord eller att du läser vidare med diffus förståelse.

Läsandet väcker många frågor som är svåra att besvara utan erfarenhet om forskning. I huvudet virvlar frågor som stör själva förståelsen.

"Jaha, det är tio personer som intervjuas. Är det många eller få?"

"Intervjustudie, är den metoden väl vald eller dålig på något sätt?"

"Ser alla studier ut på samma sätt, eller är den här unik?"

"Vad är det i den här texten som jag ska lära mig?"

Förkunskaper och förförståelsen

Det underlättar att förstå vad för slags text det är. Det du håller i din hand är med stor sannolikhet en forskningsstudie, och själva texten följer den väg som du ser på bilden nedan, med inledning, syfte och frågeställning, metod, resultat, diskussion, slutsats. Textstrukturen kallas för IMRoD (en akronym).

Om du redan har läst andra vetenskapliga artiklar, så aktiveras dina förkunskaper av den läserfarenheten. Eller så har läraren introducerat kort vad den handlar om. Men ibland börjar man från noll, och har ingen som helst förförståelse över vad man kommer att läsa. Då kan man behöva tänka igenom och öva upp sin lässtrategi.

En smart strategi för att underlätta förståelsen är att börja med att samla in översiktlig  information om texten. Det finns en läsförståelsestrategi som kallas för THIEVES (informationstjuvar), som innebär att man tittar på titel, rubriker, inledning, de första meningarna i styckena, illustrationer, vokabulär, slut, och sammanfattar det man förstått INNAN själva läsningen.

Poängen är att öka sin förståelse för vad som står i den vetenskapliga artikeln och bena ut den som en fisk i olika delar för att till sist sammanfatta för sig själv.

Senast uppdaterad