akademiskt språk är ...
Akademiskt språk är ...
Koncentrerat
Koncentrerat språk innebär att skriva kort och fokuserat. Sträva därför alltid efter att uttrycka dig tydligt med så få ord som möjligt. Håll dig till saken och undvik pratighet och överflödig information. Innehållet ska vara relevant och nödvändigt utifrån syftet med din text. Det ska tillföra något och ha en bestämd funktion. En akademisk text ska ha både ett koncentrerat innehåll och ett koncentrerat språk. Använd så få ord som möjligt och uttryck dig precist. Undvik upprepningar, långa omskrivningar, utfyllnadsord och onödiga som-satser. Skriv språkekonomiskt!
Precist
Att skriva med precision betecknas av att skriva exakt och träffande. Uttryck dig därför så tydligt och entydigt som möjligt. Definiera facktermer tidigt i din text och använd dem konsekvent. Var noga med att särskilja dem från andra betydelser av samma ord och från andra begrepp. Med hjälp av facktermer, exakta uppgifter och precisa beskrivningar blir det lättare att argumentera och föra avancerade resonemang. Ett precist språk gör också din text mer koncentrerad. Dessutom lämnas inget utrymme för olika tolkningar.
Sakligt
Den akademiska texten ska också vara saklig, vilket betyder att den ska vara så objektiv, neutral och opersonlig som möjligt. Det betyder inte att en akademisk text måste vara torr och tråkig. Det finns alltid ett utrymme för att hitta sin egen röst och stil även inom det akademiska ramverket. Däremot kan det vara bra att tänka på att du som författare bör hålla dig i bakgrunden och i vissa fall t.o.m. vara osynlig. En god regel kan vara att lyfta fram ämnesinnehållet snarare än dig själv. I nedanstående exempel visas hur det kan se ut.
En sådan här mening: Min undersökning visar att… kan lätt ersättas med: Undersökningen visar att…
Detsamma gäller denna mening: Jag drar därför slutsatsen att… kan ersättas med: Slutsatsen är därför att…
Talspråk vs. skriftspråk
Varför är det så farligt att skriva som man pratar? Jo, för att talat och skrivet språk har olika syften och fungerar på helt olika sätt.
När du skrivit en text finns hela texten tillgänglig direkt. Den förväntas vara färdigbearbetad när den publiceras. Det finns inte samma möjlighet som i talet att göra omtagningar och revideringar i realtid.
Den skrivna texten har fler formella regler och konventioner att förhålla sig till. Därför behöver du bland annat vara medveten om vilka ord och fraser som passar i den givna genren. Även meningsbyggnad och disposition kan variera beroende på kontext. En genomtänkt användning av punkt och kommatecken ökar chansen för att en text kommer att uppfattas på det sätt som du tänkt.
Skriftspråket är mer komprimerat än talspråket. Det har en mer kompakt meningsbyggnad och har ofta ett visst antal sidor det ska passa in i. Därtill är ordförrådet mer varierat i skrift. Det är färre upprepningar i en skriven text, eftersom det blir tråkigt att läsa en upprepande text.
Ord som vi använder ofta i talspråket bör användas försiktigt i skriftspråket. Det gäller bland annat vanliga ord som så, nog, väl, kanske, ju, då, liksom, typ.
Tankeskrivande |
Presentationsskrivande |
dom |
de eller dem |
Jag intervjuade han. |
Jag intervjuade honom. |
mej, dej, sej |
mig, dig, sig |
sen, sån, nån, nåt |
sedan, sådan, någon, något |
medans, förr(e)ns |
medan, förrän |
eran, erat, våran, vårat |
er, ert, vår, vårt |
även fast, fastän att |
även om, trots att |
eftersom att |
eftersom, för att |
kolla |
kontrollera, titta eller leta |
kompis |
kamrat, vän |