Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Dennis Winberg läser det tredje året på ämneslärarutbildningen, så han har ett bra tag kvar. Men Dennis trivs och känner att han hittat helt rätt.
– Jag har alltid tyckt om att lära ut. På min förra arbetsplats, där jag jobbade som datatekniker, tog jag ofta på mig uppgiften att lära ut nya saker till kollegorna, säger han och skrattar.
– Sedan så minns jag, från min egen tid på högstadiet och gymnasiet, hur stor betydelse läraren hade för hur intressant jag tyckte ämnet var. En enskild lärare kunde väcka min nyfikenhet och ge mig stor inspiration. Det var nog de två främsta anledningarna till att jag sökte till ämneslärarutbildningen. Utveckla kunskaperna på praktiken Dennis har valt att utbilda sig till ämneslärare i samhällskunskap och eventuellt blir det även religion.
– Jag vill bli en sådan lärare som lyckas få upp intresset hos eleverna för dessa viktiga områden, säger Dennis. Han uppskattar därför att det är så mycket praktik på utbildningen.
– Då får jag erfarenhet av att möta eleverna i klassrummet och får lära mig hur skolmiljön fungerar. Den första praktikperioden kom efter bara några veckor in på den första terminen.
– Praktiken ger nästan ännu mer än kurserna, för våra lärare är väldigt bra på att koppla ihop teori och praktik. När vi ur ute i skolor får vi alltid med oss uppgifter att lösa, som t.ex. att planera och genomföra en lektion. Praktiken ger oss möjlighet att testa det vi lärt oss i teorin. På så sätt fastnar kunskaperna och vi skaffar oss yrkeserfarenhet. Det tycker jag är bra pedagogik, säger Dennis.