Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.



Karin är nu inne på sin sjätte termin på programmet och har därmed läst halva utbildningen. Hon berättar att hon hittills läst allmändidaktiska kurser, som exempelvis specialpedagogik och kurser om identitet och identitetsutveckling. Hon har också läst två terminer i ingångsämnet engelska och en och en halv termin i andraämne samhällskunskap.  

Innan Karin började studera har hon jobbat inom trädgårdsbranschen med odling och i blomsteraffär. Hon har också sommarjobbat på sin ”gamla” skola, naturbruksgymnasiet i Dingle, något som gav mersmak.
- Efter den sommaren kände jag att jag vill jobba med ungdomar. Och att leda en grupp kändes helt rätt. En resa till Skottland gjorde också att jag lockades av det engelska språket, säger Karin.

Vill inspirera andra
-Jag gick själv ett yrkesförberedande program, Naturbruksprogrammet Trädgård, och för mig var det inte självklart att läsa vidare efter gymnasiet. Det tror jag hjälper mig att ha förståelse för elevernas situation och att motivera dem, även de som inte är så studiemotiverade. Utomhuspedagogik är något hon tror mycket på.
-Jag tycker om att vara ute. Tror att man kan öppna upp mänskliga kontakter med hjälp av undervisning utomhus.

I framtiden skulle hon gärna jobba på ett naturbruksgymnasium. Och hon ser många möjligheter i hur hon kan använda sin ämneskombination.

-Arbetsmarknaden för engelskan ser bra ut, där finns det mycket jobb. Och det gör det generellt inom läraryrket, det är många som snart går i pension.

Vad lockar med läraryrket?
- Jag vill jobba med ungdomar! Och jag tycker det är intressant med identitet och normkritik samt hur skolan ska få människor att må bra. Och att uppmuntra eleverna att göra det de vill med sina liv. Självklart tycker jag också att mina ämnen är jätteintressanta, säger Karin.

Senast uppdaterad av Jeanette Frykner