Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

En hand som bläddrar i bok. Foto.
Vill du vara med och skapa framtidens spel? I kursen använder vi den moderna spelutvecklingsmotorn Unity för att skapa upplevelser. I kursen skapar vi både 2D-spel och 3D-spel med objekt som interagerar med varandra. Vissa 3D-objekt i spelen vi skapar görs i 3D-programmet Maya som skolan kan erbjuda en studentlicens till.
När spelets objekt är på plats importeras dessa i spelutvecklingsmotorn och med hjälp av den inbyggda fysikmotorn skapas realistiska kollisioner. För att ge extra kraft åt sådana kollisioner används ljud- och ljuseffekter. Slutligen lär du dig grundläggande programmering för att kunna hantera saker som poängräkning och meddelanden som ger återkoppling till spelaren.
Under kursens gång kommer vi att varva teori med mycket praktik för att i ett avslutande projektarbete kunna utveckla ett eget 3D-spel utifrån de möjligheter en modern spelmotor erbjuder.

FAKTA


NIVÅ

Grundnivå

BEHÖRIGHETSKRAV

Grundläggande behörighet

STUDIETAKT

Deltid

UNDERVISNINGSFORM

Distans

UTBILDNINGSTILLFÄLLEN


HÖST 2024

HÖST 2024

UNDERVISNINGSTID

Varierande tider

SISTA ANMÄLNINGSDAG

15 april 2024

ANMÄLNINGSKOD

HV-11013

START/SLUT

Från v.46 2024 till v.03 2025

EXTRA INFORMATION

Studera på distans
Kursen ges helt nätbaserad. Föreläsningarna är i videoformat och frivilliga att ta del av. Du kan se föreläsningarna när du vill. Kursen examineras genom inlämningsuppgifter. Det är inga seminarier och grupparbeten. Allt sker genom lärplattformen Canvas (filmer, material, forum…)

Behöver du hjälp?

Behörighet, urval, antagning, studievägledning och övriga frågor

Kontakta Servicecenter

Frågor om utbildningens innehåll

Christian Ohlsson